Den nye toppmoderne fabrikken heter offisielt Cologne EV (Electric Vehicle) Center, og skal sette sammen Fords neste generasjon elektriske biler til europeiske kunder. Men å si «ny» er kanskje å dra det litt for langt.
For det amerikanske bilmerket har vært der siden 1930, og bakgrunnen var en litt hissig Henry Ford. Mannen som introduserte samlebåndet og dermed bilene for de store massene ble kraftig provosert da General Motors sikret seg Opel i 1929, og bestemte seg for å bygge sin egen fabrikk i Tyskland.
-->
Han sikret seg raskt et område i Köln, og i 1931 kunne samlebåndene i den nye fabrikken startes. Mer eksakt så rullet den første Ford-bilen ut av dette 4. mai 1931, og dette var en lastebilvariant av Model A. Den samme modellen var også den første som rullet ut av samlebåndet i engelske Dagenham et halvt år senere.
Den historiske bilfabrikken i Niehl har blitt oppgradert til en kostand på 2 milliarder dollar, og skal vise vei for framtidens bilproduksjon her i Europa.
Grepene innebærer blant annet at det 125 hektar store produksjonsområdet er mer effektivt med en helt ny produksjonslinje og batterimontering med toppmoderne verktøy og automatiserte prosesser.
Resultatet er at Ford har muligheten til å sette sammen mer enn 250.000 elbiler årlig i fabrikken. Og såpass må det kanskje være, for Ford er allerede godt i gang med sin svære helelektriske satsting.
De har allerede elbiler på plass i fire hovedområder ‒ personbilen Mustang Mach-E, varebilen E-Transit, pickupen F-150 Lightning og den nye 5-seters Explorer. Det er denne som blir den første elbilen som skal produseres i Köln, og følges av en sportslig helelektrisk crossover.
Cologne EV Center tar også et kjempeskritt for Ford når det kommer til bærekraft, for dette blir merkets aller første karbonnøytrale produksjonsanlegg globalt. Den baner vei for at Fords produksjonsanlegg, logistikk og leverandører i Europa skal være karbonnøytrale innen 2035.
– Åpningen av Cologne EV Center er starten på en ny generasjon med ren produksjon og elbiler i Europa, sier styreformann i Ford Motor Company, Bill Ford.
‒ Fabrikken blir nå en av de mest effektive og miljøansvarlige i hele bilindustrien. Jeg ser fram til å fortsette å jobbe mot en nullutslippsfremtid til glede for våre barn og barnebarn.
Elbilsenteret er den største investeringen som er gjort ved Köln-anlegget, og betyr også mye for Tyskland.
‒ Dette er gode nyheter for Köln, for bilindustrien i Tyskland, for elektrisk mobilitet og for den nye tidsalderen, sier forbundskansleren i Tyskland, Olaf Scholz.
Totalt har anlegget produsert mer enn 18 millioner biler siden 1931, og ikoniske modeller som nevnte Model A, Capri, Granada og Fiesta har blitt satt sammen i Köln. Fabrikken har også vært en av Fords mest effektive.
– Cologne EV Center er starten på en ny æra for Ford i Europa, sier Martin Sander, General Manager, Ford Model e Europe.
‒ Nok engang redefinerer vi nå bilproduksjon ved å ta i bruk avansert teknologi for å bygge tilkoblede, programvaredefinerte biler som møter våre kunders ønsker og krav om mobilitet med null utslipp.
I dagens mest toppmoderne fabrikker er det stadig færre personell på gulvet, og i Köln skal det tas i bruk selvlærende maskiner, autonome transportsystemer og sanntidsstyring av stordata. På denne måten skal både produksjonen og kvaliteten forbedres.
Og det er også nye kognitive roboter som skal samarbeide med personellet, samt løsninger innenfor kunstig intelligens (AI) som skal hjelpe de ansatte, øke effektiviteten og bidra til erfaringsdeling i sanntid med andre fabrikker, forklarer Ford.
Når det gjelder karbonnøytral har Ford Köln tatt i bruk nye prosesser, maskiner og teknologier. All elektrisitet og naturgass som kreves til å drifte anlegget, er karbonnøytralt basert på at det er sertifisert som 100 prosent fornybar elektrisitet og biometan, melder de videre.
Også energien til oppvarming og produksjonsprosessen er karbonnøytral, noe som oppnås ved at den lokale energileverandøren kompenserer for tilsvarende utslipp fra fabrikken på vegne av Ford.
Varmen blir produsert ved et eksternt kraftverk og et forbrenningsanlegg for avfall. Den leveres som damp gjennom et dedikert nettverk til Ford.
Videre er planen at den lokale energileverandøren skal redusere sine utslipp ved varmeproduksjon med omtrent 60 prosent i 2026, og til slutt skal utslippene var eliminert innen 2035.
Når fabrikken er i full gang blir den uavhengig sertifisert som karbonnøytralt, og dette sertifikatet blir revidert og avstemt jevnlig i forhold til kjøp av høykvalitets karbonkreditter for eventuelle gjenværende utslipp.
Til slutt har også Ford tatt grep når det kommer til livet på utsiden av EV-senteret. Økologisk svake gressområder blir omgjort til enger med blomster og insektshotell, og tilpasses flaggermus og fugler, forklarer Ford.
– Cologne EV Center er et utstillingsvindu innen bilindustrien som viser overgangen fra tradisjonell bilproduksjon til produksjon av elbiler, sier Martin Sander.
‒ Både selve anlegget og produksjonsprosessene er utviklet for å levere maksimal effektivitet samtidig som miljøpåvirkningen er minimal. Dette vil hjelpe Ford med å bli karbonnøytrale i Europa, og underbygger vår globale avkarboniseringsplan.
Les også: