Annonse
Hjem Nyheter Flere kurver og mer krefter

Flere kurver og mer krefter

Rødstreken kommer på 8.000 r/min, og vil du ha en toppløs modell er det også mulig. Hils på den nye generasjonen av Porsche 718 Spyder og 718 Cayman GT4.

Da Porsche skulle utvikle de to nye 718-modellene bestemte de seg for to ting. Modellene skulle, for første gang, dele en teknologisk base, og de skulle utstyres med en helt ny motor.

I hjertet av 718 Cayman GT4 og 718 Spyder sitter det nå en midtstilt 4-liters 6-sylindret boxermotor uten hjelp av verken turbo eller kompressor, og som er basert på turbomotoren som sitter i 911 Carrera.

Og den er smartere enn noen gang, og dermed også enda snillere mot miljøet. For når du cruiser rundt kutter den nemlig ut den ene halvdelen av sylinderklasen, og blir dermed betraktelig mer bensingjerrig.

Den nyutviklede motoren gir også den nye generasjonen flere hestekrefter og et høyt turtall, en vinnerformel når det kommer til sportsbiler.

Saken fortsetter under Annonsen

Mer eksakt byr de to 718-modellene på 420 hk og et dreiemoment på 420 Nm mellom 5.000 og 6.800 r/min, og turtalssperren våkner ikke før nåla når 8.000 r/min.

Vi kan bare tenke oss hvordan det låter i den toppløse 718 Spyder.

Den nye motoren gir Cayman GT4 35 hk fler enn den nåværende generasjonen, mens Spyder får hele 45 hk mer enn 2. generasjonen som den erstatter.

Alt dette gir selvsagt resultater når det kommer til fart.

Begge sprinter opp til 100 km/t på 4,4 sekunder, og toppfarten bikker også 300 km/t. I den toppløse 718 Spyder kan du kjøre i 301 km/t, mens 718 Cayman GT4 når 304 km/t.

Og de sitter også enda mer klistret til asfalten.

Porsche har videreutviklet de aerodynamiske egenskapene, noe som har resultert i hele 50 prosent mer marktrykk for GT-modellen.

De nye løsningene inkluderer en ny diffuser som drar bilen mot bakken, og en ny bakvinge som ikke genererer et større drag som holder bilene tilbake. Den nye generasjonen har ganske enkelt blitt mer aerodynamisk effektiv enn før.

For 718 Spyders del har den en bakspoiler som dukker automatisk opp når farten passerer 120 km/t, noe som genererer mer marktrykk bak.

Her er en video som også viser den nye spoileren som dukker opp hos 718 Spyder:

Alt dette gjør selvsagt bilene raskere rundt en racerbane, og Porsche sier selv at Cayman GT4 er hele 10 sekunder raskere rundt Nürburgrings Nordschleife enn forgjengeren.

Begge to kommer, naturligvis, kun med manuelle gir, mer eksakt en 6-trinns kasse, og ja, selvsagt er de bakhjulsdrevet.

For disse bilene er laget for kjøremoro, og nå har de altså blitt enda mer gøyale.

Her er flere bilder:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker