Norge er noen år foran resten av Europa når det kommer til
elbilandelen. Til tross for at det kun er et fåtall produsenter som faktisk har
slike biler, har norske særfordeler trumfet alt. Pengene rår fortsatt. Men i takt med at EU strammer skruen rundt utslippene ytterligere
dukker det sakte men sikkert opp nye elbilmodeller også, men det store slippet
skjer ikke før til neste år.
og en rekke andre av de store produsenter følger på med sine nye modeller. Så elbilsalget lar fortsatt vente på seg ute i Europa, men
altså ikke i Norge. Her har elbilene i enkelte måneder hatt over halvparten av de
totale nybilregistreringene, spesielt de månedene som har vært knyttet opp til
kvartfremleggelsen til Tesla. For å kunne legge fram best mulig resultat har nemlig den
amerikanske produsenten skuflet ut Model 3 i mars, juni og september, og totalt
er det registrert 10.669 slike modeller under de tre månedene. Neste kvartalsrapport er ikke før i januar, så vi kan dermed
ikke forvente oss høye tall fra Tesla før i desember. Dette ser vi helt klart på tallene fra Opplysningsrådet for
veitrafikken (OFV) for oktober, som viser at elbillokomotivet Model 3 kun er den
18. mest registrerte modellen. Merkelig med tanke på at den helt sikkert kommer
til å bli Norges mest solgte bil i 2019. Model 3 har altså på en måte dopet de norske elbiltallene så
langt i år, og når den svikter faller også den prosentvise andelen for de helelektriske
bilene.
de en markedsandel på 35,7 prosent. Det er faktisk 151 færre registreringer enn hybridbilene, som hadde en andel på 37,2 prosent. 15,8 prosent av alle bilene kom med dieselmotor, mens bensinbilene
sto for 11,4 prosent av nybilregistreringene. Totalt gikk antall registeringer ned både for nybiler,
bruktbiler og importbiler i oktober sammenlignet med samme måned i fjor, og det
ble registrert 10.479 biler sist måned. Det er 1.176 færre enn oktober i fjor,
og en nedgang på -10,1 prosent. Model 3 sprakk altså helt med kun 121 biler, og det var heller
ikke den gamle storselgeren Volkswagen Golf som var den aller mest populære i
forrige måned. Audis første rene elbilmodell e-tron tok nemlig den tittelen med 873 biler, etterfulgt av Golfen med 748 og hybriden Mitsubishi Outlander på tredjeplass med 614 biler.
ikke skal bli passert av Volkswagen. Elbilmerket står med 16.857 biler, mens
tyskerne har bokført 16.361 biler og følger rett bak. Toyota er en klar treer med 12.967, mens det er en slags
kamp mellom BMW (8.373) og Volvo (7.884) om å bli det fjerde mest populære
merket i Norge i 2019. Les også:
- Den ultimate villmarksbilen
- Dette sjarmtrollet har en rødlinje på 12.000 r/min
- Ny gigant-fusjon på trappene