Glem alskens superbiler. Verdens mest verdifulle bilmodell er en over 80 år gammel coupé. Og en av disse meget eksklusive bilene er søkk borte.
Verdens mest verdifulle modellserie ble laget mellom 1936 og 1938, og kommer kanskje noe overraskende fra Frankrike.
Modellen er oppkalt til ære for Bugattis venn Jean Mermoz. Den banebrytende flyveren var den første som krysset Sør-Atlanteren med fly, og forsvant under en atlantisk kryssing i 1936.
Atlantic var utviklet videre fra prototypen Aérolithe, også kjent som Coupé Special eller Coupé Aero.
De fire bilene har faktisk mange forskjellige detaljer, og hver modell er unik.
‒ Type 57 SC Atlantic er et designmanifest av Jean Bugatti. De fantastiske proporsjonene av dette mesterverket var rett og slett uten sidestykke på den tiden, og fortsatt i dag er de spennende med sin fascinerende eleganse, sier Achim Anscheidt, designdirektør ved Bugatti.
Modellen har da også gått til topps i diverse kåringer, inkludert flere priser under det berømte Pebble Beach Concours d'Elegance i California.
‒ Aluminiumsømmen som løper over taket er fortsatt den dag i dag en signaturdesignfunksjon. Det er unikt og elegant, sier Anscheidt.
Bugatti er kjent for sine motorer, og det kan vi trygt at de også var i 1936.
For produsenten kom opp med en 3,3-liters rekkesekser med 200 hestekrefter, og toppfarten bikket faktisk 200 km/t. Og det altså på en tid da hest og kjerre var et vanlig syn.
Det ble kun laget tre kundeeksemplarer av Type 57 Atlantic.
Den første ble kjøpt av britiske Victor Rothschild, og ble levert med gråblå lakk. Bilen med chassis-nummer 57 374 er kjent som «Rothschild Atlantic».
«Holzschuh Atlantic», den tredje bilen som ble bygget og med chassis-nummer 57 473, ble levert til Jacques Holzschuh fra Frankrike i oktober 1936.
Den andre eieren av den bilen, en samler, døde i en ulykke på jernbaneovergang. Bilen ble totalskadet, men årtier senere ble den gjenstand for en kompleks restaurering. Men motoren klarte de dessverre ikke å redde.
En ganske så kjent person eier den fjerde bilen som ble laget, nemlig motedesigner Ralph Lauren. Denne ble ferdigstilt i 1938, og har chassis-nummer 57 591. Den bilen er døpt «Pope Atlantic» etter sin første eier, britiske R.B. Pope.
Jean Bugatti fikk den andre Atlantic laget til seg selv. Kun han og noen få utvalgte venner fikk æren av å sitte bak coupéens store ratt med chassisnummer 57 453.
Bugatti brukte «La Voiture Noire» (den svarte bilen) med en fremre støtfanger og lavere dører som modell for bilder i brosjyrer og en demonstrasjonsbil for internasjonale motorvisninger.
Og denne bilen er sporløst forsvunnet.
For i motsetning til de andre modellene finnes det ingen spor av denne bilen etter 1938.
Det er uklart om Jean Bugatti solgte bilen til en racingfører blant vennene sine, eller om den ble flyttet til et sikrere område i Frankrike da den tyske hæren invadert Alsace ‒ noe som er mest sannsynlig.
En ting er midlertid helt klart.
Atlantic nummer to er aldri blitt funnet.
Dens forsvinning er en av de store mysteriene i bilens historie, og tross mange årtier med leting er det fortsatt ikke funnet noen spor av bilen.
Og skulle du ha en gammel nedstøvet bil stående i en låve er det greit å ta en dobbeltsjekk.
For eksperter har nemlig satt verdien på over 1 milliard kroner.
Verdens mest verdifulle bil.
Følg bil24 på Facebook
Les også:


