Skal man ha seg en ganske unik bil så er Ferrari et godt valg, og spesielt de mest potente bilene som ruller ut av samlebåndet i Maranello. Som for eksempel en 812 Competizione.
Spesialutgaven av 812 Superfast kommer nemlig i et begrenset antall, og mer eksakt setter Ferrari sluttstrek etter 999 eksemplarer av basisutgaven 812 Competizione og 599 eksemplarer av den toppløse 812 Competizione A. A for Aperta, åpen på italiensk.
-->
Alle eksemplarene er selvsagt solgt, men ikke alle er helt fornøyde med at det faktisk finnes noen ganske like 812 Competizione ute på veiene. Og der kommer Ferrari Tailor Made inn.
Denne gjengen er nemlig dedikert til å innfri kundeønsker, og som noen ekte bilskreddere kan de lage helt unike utgaver bare for en enkelt kunde.
Så her har velstående Ferrari-kjøpere en mulighet til å skreddersy bilen etter deres egne personlighet, og ikke overraskende er det mange som benytter seg av denne muligheten.
En slik befinner seg i USA, for dit har nemlig Ferrari tatt med seg en unik og ganske så gul 812 Competizione. Vel, hvem kunden er vet selv ikke Ferrari ‒ ennå.
For det er Ferrari North America som har bestilt bilen, og den skal videre til Ferrari Gala som blir arrangert i New York i oktober. Der skal Ferrari feires, og som et ledd i denne skal den spesielle bilen auksjoneres bort. Overskuddet går til veldedighet som støtter utdanning, så ja, en god sak.
Og vinnerbudet kommer til å bli høyt.
For Ferraris Styling Center og Tailor Made-teamet har brukt over et år på denne, og bilen er dermed en av de mest innovative personaliseringsprosjektene hos det italienske merket.
Ferrari sier at hovedutfordringen var å finne den perfekte balansen mellom feilfri teknisk realisering og å opprettholde den kreative gnisten og det kunstneriske håndverket. Inspirasjonen kommer fra sjefdesigner Flavio Manzonis tegninger.
Vi er ikke sikre på om vi helt forstår bakgrunnen til det oppsiktsvekkende designet som denne bilen har fått, men muligens er forklaringen at Ferrari har prøvd å overføre post-it-lapper over til bilen. For det er gjerne slik ideene til designerne tegnes på, så ja, mulig det er grunnen. Men vi har kanskje misforstått.
Uansett, bilen er i matt Giallo Tristrato og linjene skal framheve den sportslige formen som 812 Competizione byr på. Det mest oppsiktsvekkende i tillegg til lakken er karbonfiberbladet som skjærer tvers over panseret ‒ og dette skal være en hyllest til Ferraris 12-sylinder-tradisjon.
Det utvendige konseptet er tilnærmet kopiert inn i bilen, som selvsagt er dekt med den nye generasjonen Alcantara i cockpiten. Denne består av 65 prosent resirkulert polyester, og er pyntet med designskisser som har blitt brodert direkte på ved hjelp av en innovativ teknikk. For normalt bruker Ferrari skinn for denne typen tilpassede motiver.
Ellers finner vi også sort trilobale Superfabric som brukes til teppet og bakveggen i kupeen, og til tross for en ganske sterk gul farge fungerer dette ganske bra ‒ som du kan se av bildene helt nederst.
Ferrari ville med den mer banefokuserte 812 Competizione smelte gate- og banekjøring enda mer sammen, og bilen kan også by på firehjulsstyring for hakket mer smidig og presis kjøring.
Kreftene bør iallfall være på plass, for her er det en V12 som vrir ut hele 830 steilende hester, noe som holder i massevis også på en racerbane.
Resultatet er en ganske så gul Ferrari som det ikke finnes maken til, og du kan jo selv se om du ville hatt denne eller bare en vanlig tradisjonell Ferrari-rød utgave.
Vi vet dog hva fotballfolket i Bodø og Lillestrøm hadde gått for, for som du kan se er denne ganske gul og sort både utvendig og innvendig. Så LSK og Glimt-fansen ‒ her er det bare å by!
Les også: