Fem ting som gir Peugeot 5008 GT et forsprang

Vi mener Peugeot 5008 har fem meget sterke trumfkort på hånda, men er det nok til å vinne i dagens bilmarked?


Peugeot 5008 har fått en facelift, og vi mener at den nå ser enda lekrere og mer moderne ut enn før, men det er faktisk ikke ett av de fem trumfkortene!

Vi kaster kortene med en gang, og frem kommer følgende trumfkort for Peugeot 5008:

1. Bakseteløsning med 3 like store bakseter og flatt gulv, alle 3 bakseter med ISOfix, individuelt justerbare i lengderetning, ryggvinkel, eller legge ned. Hele 134 cm bredde!

2. Bagasjerom med 952-1060 liter bagasjeplass opp til toppen av bakseteryggen når 5 seter er i bruk. Det er fantastisk mye og deilig bagasjeplass for familien på tur!

Bagasjerommet er også svært fleksibelt, med 2 ekstra seter som ligger nedi gulvet dersom man har behov for å frakte inntil 7 personer i bilen. At en bil på bare 4,641 meter kan romme så mye er ganske heftig!

3. Lavt forbruk. Turen fra Lørenskog til Grimstad gikk via et par plasser, men det var mest motorvei på de 297 kilometerne, og likevel ble ikke snittforbruket med piggfrie vinterdekk mer enn 0,48 liter på mila. Til sammenligning brukte den lille hybriden Toyota Yaris 0,47 liter på mila fra Drammen til Grimstad.

Testbilen var utstyrt med den geniale 1.5-liters 130 hk dieselmotoren med 300 Nm dreiemoment som sørget for en trivelig tur og lavt forbruk.

4. Mye utstyr, komfort og plass. Et meget komfortabelt elektrisk justerbart førersete med minne og massasje, og justerbar lengde på sittepute er ekstrautstyr, men bare at det er tilgjengelig, sammen med utstyr som Panorama soltak, el bagasjeromsluke, Focal HiFi og Night Vision er ganske heftig i denne prisklassen.

5. Pris. Peugeot 5008 kan man få i tre utstyrsnivåer og med tre ulike motoriseringer. Active er innstegsmodellen, som starter på 416.900 kroner, da med en 1.2-liters bensinmotor på 130 hk og med manuell girkasse.

Testbilen som har en 1.5-liters diesel med 130 hk, 8-trinns automat og GT utstyrsnivå starter på 490.900 kroner. Med alt ekstrautstyret testbilen hadde lander den på 556.200 kroner. Det er veldig mye bil og utstyr for pengene.

Vi kan jo nevne at en Peugeot 3008 HYbrid4 GT starter på 543.900 kroner, en langt mindre bil, men med langt mer motor og 4×4. Kommer sterkere tilbake til den i en egen test.

Når en familiefrakter har så gode kort på hånda, burde den ikke da hevde seg veldig godt på registreringsstatistikken?

Når over 80 prosent av den norske befolkning har funnet ut at deres neste bil enten skal være en elbil eller en ladbar hybrid, så blir konkurransen om de gjenværende kundene for sterk til at 5008 kan hevde seg veldig sterkt på registreringsstatistikken.

Har man 3 barn så mener jeg nok at man bør vurdere en Peugeot 5008, selv om man ikke kan lade den.

I videoklippet over her viser vi fram bilen og du får bli med på tur med den. At Peugeot Norge kaller dette for en SUV får så være, vi definerer den som en flerbruksbil med praktiske løsninger, framhjulstrekk og hyggelig bakkeklaring på 23,6 cm som gjør at man setter seg mer inn i bilen enn ned i den.

Det er ikke bare bilens ytre som er lekkert, sjekk dette førermiljøet!! Her sitter du godt, og takket være ekstrautstyr kunne vi få massasje foran og nyte god musikk på Focal HiFi-anlegget.

Night Vision hadde de også lagt til, et nattkamerasystem som varsler deg når bilen oppdager folk eller dyr i veikanten. Genialt for alle som kjører en del på mørklagte veier!

Vi kunne kanskje ønsket oss rattvarme, men ellers kan vi ikke si at det var mye vi savnet i Peugeot 5008 GT.

På kvelden er førermiljøet ganske så lekkert belyst, dermed blir det lett å trives i Peugeot 5008 GT selv om mørket faller på.

Da har man også Full LED-lys i GT, som gir meget godt opplyst vei selv om det ikke er noen gatelys der man kjører.

Forsetene som var hentet fra ekstraustyrslista hadde også massasje, fem ulike massasjeprogram og tre ulike styrkenivåer på de 5 massasjeprogrammene. Rett og slett deilig på langtur!

Kobler man til mobilen med USB får man Apple CarPlay, det er det lett å bli glad i. Her kan du få opplest SMS’er, og diktere Siri som skriver svar for deg dersom du ønsker det.

Stemmestyrt Google Maps funker også gull, og det er jo kjekt med Spotify og tilgang til Podcaster og musikksamlingen.

Selv om barna kan komme til å krangle om hvem som skal få sitte i midten, så skal det godt gjøres å få et mer praktisk og fleksibelt baksete for 3 barn enn dette.

Fra utstyrsnivå Allure er det med solgardiner til bakdørene, noe som kan være kjekt selv om man også fra utstyrsnivå Allure har mørke ruter bak.

Kjekt å kunne unngå direkte sol-lys på sovende små barn i barneseter.

Kneplassen for min del i baksetet bakom et forsete som er stilt inn til meg selv er litt akkurat, selv om baksetet er i bakerste posisjon. Med min brede bak kjenner jeg at setet ikke har en bredde tilpasset meg. I de fleste biler er det mye mer bredde for yttersetene, og ganske dårlige forhold for den som må sitte i midten, men i Peugeot 5008 er plassen likt fordelt mellom de tre baksetene.

Hodeplassen blir med panorama soltak litt for knapp for meg med min romslige bakende og lange rygg. Jeg er ellers 184 cm lang på strømpelesten.

For barn eller voksne opp til rundt 178 cm er baksetene helt optimale.

Testbilen hadde både 12V og to USB plugger, men det ikke umulig at 12V pluggen kommer til å forsvinne herfra.

Ser du videoklippet ser du vi finner en 12V som er like bakom det venstre baksetet, så den vil man jo kunne benytte fra baksetet dersom man ikke bruker den fra bagasjerommet.

Dette bagasjerommet er noe barnefamilier lett elsker når man skal på en litt lenger tur, og fleksibiliteten med de to ekstra setene dersom familien på 5 skal ha med seg en eller to ekstra i bilen er også bare helt genial.

Legger man ned et baksete eller to trenger man ikke å låne henger hos Ikea for å si det slik, da går de lange pakkene rett inn i bilen!

Kjøp med sikkerhetsnett for bagasjen, så du kan laste opp til taket! Du får flatt gulv og vil nesten oppleve å ha en skikkelig varebil. Rett og slett genialt, og behovet for henger reduseres sterkt.

Du kan dra med deg 1.200 kg på hengerfestet dersom du velger 1.5-liters diesel med 130 hk som vi testet. Velger man bensinmotoren kan man trekke inntil 1.100 kg og velger man en sterkere 2-liters diesel med 180 hk så kan man trekke inntil 1.750 kg bakom Peugeot 5008.

Vi har målt noen bakseter i det siste, og en Ford Mustang Mach-E har 127cm bredt baksete og VW ID.4 125 cm, og mellom de to ytterste ISOfix festene er det 98 cm hos FMME, her har VW ID.4 100 cm.

Dette er to relativt populære elbiler i markedet i dag.

Peugeot 5008 har altså en baksetebredde på 134 cm og mellom de to ytterste ISOfix festene er det 118 cm. Den som har forsøkt å feste et barnesete med ISOfix før vet hva 18 cm ekstra i bredden betyr!

Det er med andre ord ikke så rart at Peugeot 5008 raskt blir en favoritt hos familier med 3 barn.

Vi ville valgt Peugeot 5008 med 1.5-liters diesel og 8-trinns automat fordi det er en meget trivelig motor som gir et utrolig lavt forbruk og en ekstra hyggelig kjøpspris.

Vi ville nok også anbefale utstyrsnivå Allure eller GT fordi man da får med en god del essensielt utstyr. Vi som er glad i utstyr ville naturligvis hatt GT med en del ekstra.

De som kjøper Peugeot 5008 elsker kombinasjonen av plass, komfort, lavt forbruk og pris, og bryr seg ikke om at bilen de kjøper ikke havner på topp 10 lista over mest registrerte biler i Norge.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester