Renault har skjønt noe vi håper flere gjør, nemlig å tolke gamle klassikere på en ny og helelektrisk måte. Det franske merket har allerede gjort det med 5-modellen, og nå er de på gang igjen ‒ denne gang med den tidligere særs populære 4-modellen.
Renault 4, eller 4L (Quatrelle på fransk) som den også gikk under, var en voldsom populær bil. Den fant veien til over 100 land, og da Renault til slutt stoppet produksjonen var over 8 millioner eksemplarer laget.
-->
4L hadde da levd fra 1961 til 1992, samt to bonusår i Slovenia som ikke helt ville gi slipp på den lille favoritten.
Og akkurat som andre små legender har også 4L sin tilhengerskare, og mange av disse gjør faktisk litt mer enn bare å møtes en gang i året. For i 1997 startet en fransk entusiast noe ganske så vilt ‒ et ørkenrally eksklusivt for den lille bybilen.
Det var faktisk en baktanke med det hele. Rallyet kalt 4L Trophy skulle nemlig kjøre tusenvis av kilometer fra Frankrike til Marokko for å levere skoleutstyr til barn, og som navnet til troféløpet sier var dette kun Renault 4-biler.
Skal man gjennom den marokkanske ørkenen med en 4L bør man ha gjort noen terrengsmessige endringer på bilen, og det er disse bilene som nå har inspirert Renaults elektriske nytolkning av den berømte bilen.
Under årets Paris Motor Show viser de nemlig en elektrisk showbil kalt Renault 4Ever Trophy som tar minnene tilbake til den gamle bilen.
‒ 4L er en myte. Og myter dør aldri! Renault 4 er en bil som alle kan elske, og i dag presenterer vi en moderne og elektrisk nytolkning av Renault 4, sier Luca de Meo, CEO hos Renault.
En annen sjef, designsjef Gilles Vidal, er også stolt av hva de har fått til:
‒ For å bringe 4Ever Trophy inn i vår tid, har vi tilført bilen en strømlinjeform med teknologisk snert. Alle disse elementene er nøye utformet slik at designet appellerer til både de som kjenner til 4L’s historie, men også til de yngre generasjoner
Renault sier at under et muskuløst ytre er de stilistiske båndene til 4L-forgjengeren tydelige. Dette er den originale bilens hovedtrekk som har blitt gjenopplivet, ifølge Renault:
Silhuetten med det fremtredende panseret, støtfangeren og kjennetegnet en vinklet bakseksjon er lett gjenkjennelig
De bakre, trapesformede sidevinduene med sine avrundede hjørner er plassert rett over bakhjulene
Frontflankene har blitt stående nakne (ingen lys eller stilige markører)
Vingene sitter på toppen av hjulbuene og når frem til skjoldet
Målet til Renault har altså vært å mikse en retrostil med nye teknologiske linjer, og resultatet er spektakulært:
Renault forklarer at de har gitt showbilen en unik lyssignatur med tanke på den ikoniske horisontale grillen med de runde frontlysene til den originale bilen, men nå med Matrix LED-lys.
Også bak kjenner man igjen de originale baklyktene som også modernisert, men skal fortsatt være lett gjenkjennelige med tydelige hint til den ikoniske 4L.
«Musklene» kommer blant annet til syne i lakken på nedre halvdel av Trophy-bilen, som er i en farge kalt Gun Metal Silver.
Den har et veldig unikt panser med svære luftehull, det er et reservehjul på karbontaket, en spade og et kjørebrett (for bedre grep) er plassert på den øvre delen av bakdøren ‒ så denne bør forsere den marokkanske ørkenen som en ekte ørkenvandrer.
Det hjelper også på at de store beskyttelsespanelene nederst har en bakkeklaring 20 centimeter rundt hjulbuene ‒ som på sin side huser 19-tommers felger.
Underbuen er for øvrig forsterket for å gi bedre beskyttelse for batteriet som er plassert i midten av chassiset, kan Renault melde.
I hvert av hjulene til 4Ever Trophy er det en kompressor, så her er det mulig å justere dekktrykket svært enkelt fra innsiden av bilen om det behøves.
Renault bekrefter altså at de skal lage en produksjonsmodell basert på dette konseptet, men det blir selvsagt uten de verste terrengegenskapene. Den skal nemlig bli en B-SUV som også trives i asfaltjungelen.
Dette er spesifikasjonene til Renault 4Ever Trophy:
Lengde: 4.160 mm
Bredde: 1.950 mm
Høyde: 1.900 mm
Akselavstand: 2.570 mm
Dekk foran og bak: 255/55 R19
Drivlinje: fullelektrisk
I likhet med den kommende helelektriske Renault 5 skal også elektriske Renault 4 settes sammen på den nye CMF-BEV-plattformen laget spesielt for biler i B-segmentet, og Renault melder offensivt at denne garanterer «den beste ytelsen når det gjelder rekkevidde, støynivå og kjørekomfort, uten at det går på bekostning av design.»
Vi får bare vente og se hva tallenes tale blir, men utgangspunktet kunne vel knapt nok vært bedre.
For Renault 4 var og er fortsatt en legende som svært mange har et forhold til, og en litt røffere og moderne elektrisk versjon kommer garantert til å falle i smak hos mange. Men om den kommer til å selge i 8 millioner eksemplarer, det er vel heller tvilsomt.
Her er bilder av Renault 4Ever Trophy som altså vises fram i Paris:
Les også: