Hva den lille elektriske Dacia Spring prismessig ender på vet vi ikke, men at den kommer til å bli den billigste nye elbilen du kan kjøpe er vi ganske så sikre på.
Det er ikke sikkert alle kjenner til merket Dacia, men dette er altså noe så spesielt som en rumensk bil eid av den store Renault-gruppen.
Dacia er for tiden på plass her i Norge med en modell, nemlig den drøyt fire meter lange Sandero. Og du skal lete lenge etter en billigere SUV-modell, for denne starter på under 250.000 kroner ‒ billigere enn for eksempel en Toyota Yaris.
-->
Den neste modellen som kommer til Norge blir Spring, og dette er en spennende nykommer.
Her snakker vi nemlig om en ren elbil, og da en ganske så kompakt en.
Spring er 3,73 meter lang, 1,62 meter bred (foruten sidespeilene) og 1,51 meter høy, og i kjent Dacia-stil har de prøvd å utnytte den innvendige plassen best mulig. Så bilen som i størrelse plasserer seg mellom den 3,6 meter lange Volkswagen Up og den nevnte Yarisen som er 3,94 meter lang kan skilte med fire «ekte» stoler på innsiden.
Slik ser den lille Dacia Spring ut:
Ettersom den er ganske så liten og skal bli Norges billigste nye elbil, har ikke Dacia eller Renault spandert på det aller største elektriske drivverket.
Spring har en oppgitt kombinert WLTP-rekkevidde på 230 kilometer, men dette er altså mer en bybil. Og brukes den til det, så spretter WLTP-tallet opp til 305 kilometer ‒ så tilbakelegger man 30 kilometer hver dag trenger man altså ikke å lade den før etter 10 dager.
At dette først og fremst er en bybil, viser også den elektriske motoren. For her snakker vi om 44 hestekrefter, og selv disse er det mulig å begrense. Den har nemlig en Eco-modus, og i denne er det kun 31 hk tilgjengelig. Men selv i denne modusen hevder Dacia at toppfarten er 100 km/t, men hvor lang tid det tar før du eventuelt er oppe i det sier de (heldigvis) ingenting om.
Renault presenterte elbilen allerede i oktober i fjor, men nå er den altså formelt lansert.
Den kommer i tre utgaver, Spring, Spring Business og Spring Cargo. Business er versjonen for de profesjonelle aktører, som for eksempel de som skal bruke den i en bildelingsflåte, mens Cargo kommer uten bakseter og med et bagasjerom med 1.100 liter.
Spring blir også tilgjengelig i to utstyrsversjoner, Comfort og Comfort Plus.
Vi vet altså ikke hva den norske prisen ender opp på, men vi vet den franske. Og det gir grunn til optimisme.
Der starter den nemlig på 12.403 euro, noe som i skrivende stund er 124.818 kroner. Dacia skal også satse på månedsleie, og denne prisen er langt fra avskrekkende den heller. Franskmennene må ut med 89 euro i måneden, altså under 900 kroner. Det må vi vel si er billig!
Les mer om den rimelige og ganske så unike elbilen i saken vi skrev i oktober, og den finner du i en av lenkene under bildene av den nye Dacia Spring.
Les også: