Trafikksikkerhet er selvsagt svært viktig. Ifølge Verdens helseorganisasjon WHO mister årlig 1,3 millioner mennesker livet i trafikken, og mellom 20 og 50 millioner blir i tillegg alvorlig skadet. Det er enorme tall.
Men mens de globale tallene har holdt seg ganske stabile gjennom hele 2000-tallet, opplever Europa en annen og langt mer positiv utvikling. Dødstallene har stupt fra over 50.000 i begynnelsen av tusenåret til under 20.000 i 2021, ifølge tall fra EU. Det er mer enn en halvering.
-->
EU-tallene viser for øvrig også at Norge var det aller mest trafikksikre landet i 2021 med 16 omkomne per millionen, mens verstingen Romania på andre enden av skalaen hadde 93 omkomne per millionen i 2021.
Så ettersom Europa er mest trafikksikkert globalt sett, kan man også si at Norge er verdens mest trafikksikre land. Ikke verst!
Og det liten tvil om at Euro NCAP er en viktig pådriver for den positive utviklingen her i Europa, for de presser stadig bilprodusentene til å komme med mer sikre biler om disse skal oppnå de viktige 5 stjernene i kollisjonstesten.
Euro NCAP, som står for European New Car Assessment Programme, har stadig oppdatert testprotokollene, og har nå lagt et løp fram mot 2030.
‒ Euro NCAPs prestasjoner i sin 25 år lange historie er bevis på programmets varige suksess og relevans. Til tross for store utviklinger innen sikkerhet knyttet til personbiler er ikke arbeidet vårt gjort, sier Niels Ebbe Jacobsen, president i Euro NCAP.
‒ Euro NCAP har stor tro på at den har potensialet til å forbedre kjøretøysikkerheten ytterligere i det neste tiåret, noe som skal støtte en nullvisjon som forsøker å eliminere dødsulykker og alvorlig skadde i trafikkulykker.
Om vi bare går 10 år tilbake og tar en titt på en av modellene til Mercedes, fanebæreren når det kommer til nytt utstyr som skal gjøre bilen mer trafikksikker, så skjønner vi at bilverden har tatt kvantesteg bare de siste årene.
I 2012 var det riktignok mulig å få Mercedes CLS, denne flotte premiumbilen til tyskerne, med ting som nødbrems, blindsonevarsler og filassistent. Men alle de tre viktige assistentene var faktisk ekstrautstyr, for så eksklusive var de.
I dag ville ingen biler ha oppnådd 5 stjerner i Euro NCAP om de ikke hadde vært utstyrt med disse tre hjelpemidlene, og dette er bare starten på en eksplosjonsartet utvikling.
For selvkjørende biler, ofte kalt autonome, er på vei, og da holder det ikke lenger at bilene har førerassistenter, en drøss med sensorer og lynraske datahjerner.
I framtiden vil bilene også kommunisere med hverandre og andre kilder via V2X-kommunikasjon, og kan på den måten varsle hverandre om farer som lurer i nærheten.
Alt dette skal sørge for at bilene havner i enda færre ulykker, og når ulykken først skjer skal de både inne og utenfor bilen være mest mulig trygge.
‒ Biler blir mer avanserte ettersom produsenter jobber mot målet om autonome og tilkoblede kjøretøy. Vi lever ennå ikke i en tid med fullt selvkjørende biler, men teknologi for kjørestøtte blir utbredt, sier Jacobsen.
‒ Gitt viktigheten av disse assisterte og automatiserte kjøreteknologiene, vil Euro NCAP ta i bruk en straff/belønningstilnærming for biler som tilbyr disse systemene. Euro NCAP har også til hensikt å imøtekomme alle former for tilkobling og de ulike tekniske kommunikasjonsstandardene i vurderingen ved å evaluere hver sikkerhetsfunksjon på en teknologinøytral måte.
Men Euro NCAP som også Statens vegvesen er en del av tenker ikke bare på sikkerheten knyttet til personbiler.
‒ Ved å utvikle tidsriktige frivillige standarder for avansert sikkerhetsteknologi, ser Euro NCAP en mulighet til å fungere som en katalysator for å akselerere utviklingen og fremme beste praksis ‒ ikke bare for personbiler, men også i nyttekjøretøyflåten, sier Michiel van Ratingen, Euro NCAPs generalsekretær.
‒ Samarbeid med industrien er avgjørende, og har vært nøkkelen til vår suksess. Vi ser fram til å jobbe sammen for å nå målene som er skissert for det neste tiåret.
Først skal de fokusere fire områder som skal komme i 2026:
Trygg kjøring
Unngå kollisjon
Kollisjonssikkerhet
Sikkerhet etter kollisjon
Videre skal de fase inn virtuell testing, forbedre testing for beskyttelse av sårbare trafikanter, og introdusere vurderingsincentiver for en rekke førerovervåkingssystemer.
Her er nøkkelområdene som Euro NCAP vil jobbe med fram mot 2030, og som skal ta trafikken enda et hakk mot nullvisjonen som fortsatt er et stykke unna ‒ selv i trafikksikre Norge.
Testing og vurdering av assisterte og automatiserte førerstøttesystemer
Vurdering av teknologi som overvåker førerens svekkelse og kognitiv distraksjon
Krav for ytterligere å forbedre den virkelige effektiviteten til hastighetsassistanseteknologi
Aktive sikkerhetstester som i større grad simulerer virkelige veimiljøer og undersøker menneske-maskin interaksjon (HMI) design, og sikrer mer robuste og effektive førerassistentsystemer
Testing og vurdering av sikkerhetsfunksjoner muliggjort av V2V, V2I og V2X kommunikasjon
Passive sikkerhetstester som gir større fokus på likestilling og den aldrende befolkningen av sjåfører/passasjerer
Evaluering av brannrisiko og termisk varmgang i elektriske kjøretøy og forbedret informasjon for første- og annenhjelpspersonell
Fremme beste praksis innen kjøretøysikkerhet og datatilgang