Over dammen, den lille dammen, finner vi et nytt bilmerke som ikke heter mindre enn Watt Electric Vehicle Company. Nå er det heldigvis mulig å forkorte dette slik at navnet blir litt enklere ‒ WEVC.
Bak dette finner vi en kar som heter Neil Yates, en rutinert bilingeniør som blant annet har preppet rallybiler for kunder de siste 20 årene. Og han har sett nye muligheter med en ny æra i emning, elbiler.
-->
Yates vet hva som skal til, og har startet i riktig ende da han trommet sammen et team for å lage elbiler. Nemlig plattformen.
Britene har kommet opp med en såkalt skateboard-plattform for elbiler, og slike har en stor fordel. De er nemlig svært så fleksible, og det er mulig å lage tilnærmet alle typer biler på den WEVC har kommet opp med ‒ og som ikke akkurat har et enkelt navn det heller ‒ Passenger And Commercial EV Skateboard.
Nå blir dette heldigvis en ganske grei forkortelse, og med PACES som plattform kan det unge bilmerket lage elbiler med stort sett alle størrelser og former og med både FWD, RWD og AWD som hjuldrift.
Og vi kan slå fast at det de har kommet opp med som den aller første modellen, lover meget godt for fortsettelsen.
Ja, de har gått for en klassiker på øverste hylle, nemlig Porsche 356 ‒ sportsbilen som viste vei for det tyske merket.
Britene har selvsagt laget sin egne vri på denne legenden, men de legger heller ikke skjul på at den er inspirert av Porsche 356A fra 1955.
Og før noen reagerer på at vi blander Volkswagen Type 1, altså Bobla, inn i det hele, så var det altså Ferdinand Porsche som designet denne. Altså var bilen Porsche 356 en nær, eller fjern om du vil, slektning av Bobla. Noe etterkommeren Porsche 911 dermed også er.
Yates og gjengen har nesten vært like nøye som Porsche under utviklingen av WEVC Coupe, og har prøvd å få en 50:50 vektfordeling, de har trimmet vekten ned til mindre enn 1.000 kilo og hatt fokus på kjøreegenskaper.
Den sportslige elbil-klassikeren er utstyrt med et 40 kWh batteri, og elmotoren, fornøyelig nok midtmontert, kan skilte med 160 hk for Launch Edition-utgaven.
WEVC har brukt de ti siste månedene til å teste og forbedre bilen, og melder at den ferdige versjonen får en rekkevidde på 370 kilometer og klarer 0-100 km/t på rundt 5 sekunder.
Denne unike og flotte elbilen er altså vist fram, noe grunnlegger Neil Yates selvsagt er svært godt fornøyd med.
‒ Coupeen representerer to første for Watt Electric Vehicle Company. Det er vår aller første modell, og den første som bruker PACES’ modulære EV-arkitektur ‒ som vil understøtte mange kommende generasjoner av spesialiserte og kommersielle elbiler. Vi ønsket å starte med en lett og engasjerende sportsbil, som er motsetningen til dagens trend med enormt sterke, raskt akselererende, men også tunge elektriske superbiler, sier han.
WEVC Coupe går inn i produksjon i november, og de første eksemplarene skal være klar rett over nyåret. Men det er en dårlig nyhet med dette fantastiske prosjektet.
For som den våkne leser har sett ut av bildene er nemlig rattet på den gale siden, så denne elektriske klassikeren er iallfall enn så lenge øremerket Storbritannia. Der starter prisen på 81.250 pund, noe som tilsvarer 960.000 kroner i skrivende stund.
Les også: