I fjor ble en allianse mellom BMW og Daimler godkjent, og nå utvider de gamle erkerivalene partnerskapet. Nå skal de også utvikle selvkjørende biler.
En av de store trendene i bilverden er selvkjørende biler, kjent som autonome kjøretøy. Alle de store masseprodusentene driver med dette, og kappløpet om å være blant de første med selvkjørende biler er for lengst i gang.
Det gjelder altså å få et overtak, og det akter de tyske gigantene BMW-gruppen og Daimler å få med et oppsiktsvekkende samarbeid.
Sent i fjor ble et partnerskap mellom de to selskapene formelt godkjent, og denne alliansen skal jobbe med å utvikle teknologi innen det brede mobilitets-segmentet.
Dette området inkluderer bildeling, turdeling, parkering, lading og multimodalitet.
Men vennskapet blomstrer åpenbart, for nå går de også sammen om å utvikle selvkjørende teknologi.
Sammen skal de to utvikle biler som er ganske så selvkjørende, og vi snakker da opp mot nivå 4 hvor bilene under normale forhold kan kjøre helt av seg selv.
‒ Autonom kjøring er en av de mest revolusjonerende trendene for øyeblikket, og hele Daimler-gruppen jobber veldig hardt med det, sier en av Daimler-lederne, Ola Källenius.
‒ Mens vi fortsetter å følge vår strategi, kombinerer vi kompetansen til to teknologiledere. Hos BMW-gruppen er langsiktige partnerskap innenfor en fleksibel, skalerbar, ikke-eksklusiv plattform grunnleggende for å fremme industrialiseringen av autonom kjøring, sier Klaus Fröhlich, styremedlem i utviklingsdepartementet til BMW AG.
Begge to mener at i tillegg til åpenbare synergieffekter, vil dette føre til at ny teknologi kommer raskere inn i bilene ‒ og dermed også ut på markedet.
De skal sammen utvikle teknologi på nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, og åpner også for å samarbeide med andre teknologipartnere for å nå målene raskest mulig.

Selvkjørende teknologi er ikke noe ukjent for hverken BMW eller Mercedes.
BMW-gruppen har jobbet med autonom teknologi siden 2006, og i 2017 samlet de satsingen på området kalt Autonome Driving Campus i Unterschleissheim, like nord for München.
De har for tiden rundt 70 testkjøretøy på diverse steder i verden, og disse samler inn data for å forbedre den kunstige intelligensen gjennom simuleringer og realistiske veitester fra nivå 2 og helt til nivå 5.
Den første serieproduserte modellen som får noe av denne teknologien blir BMW iNext i 2021, hvor det skal åpnes for nivå 3 ‒ med nivå 4 for pilotprosjekter.
Daimler jobber også med modeller som skal serieproduseres, og utvikler teknologi både for nivå 3, 4 og 5. De har stort sett utviklet systemer helt fra grunn av internt, og har dermed opparbeidet seg mye kunnskap og kompetanse rundt de selvkjørende løsningene.
I 2019 skal de lansere sitt første pilotprogram sammen med Bosch som omhandler nivå 4/5 i urbane omgivelser, så da tar de steget helt ut.
Tidlig på 2020-året vil Daimler i tillegg til nivå 3-biler også komme med fullt automatiserte (4/5) kjøretøy.
Daimler tenker ikke bare personbiler, men utvikler teknologi som skal inn i både varebiler, busser og lastebiler.
Så det er åpenbart ikke noen grunner til å være uvenner selv om man er rivaler.
Det viser BMW og Mercedes.
Følg bil24 på Facebook
Les også: