Mercedes EQC nærmer seg med stormskritt, og de aller siste testene er nå i gang. Og da handler det om elbil kombinert med nordisk vinterkulde.
Elbiler skiller seg ganske mye fra fossilbiler når det kommer til vinterbruk. For mens de som bruker bensin og diesel har motorer som raskt blir varme og dermed kan hjelpe til med å varme opp bilene, må elbilene finne andre løsninger som gjør at bilene også er komfortable å bruke når kulda setter inn.
Mercedes har lagt bak seg mange millioner kilometer med testing på fire kontinenter, og totalt har de gjennomført over 500 individuelle tester for den kommende EQC.
Gjennom tre somre og tre vintre og i temperaturer mellom -35 og +50 grader har bilen fått kjørt seg i de fleste scenarier, og tyskerne er nå i ferd med å sette sluttstrek for testingen.
Men før de gjør det skal de gjennomføre en aller siste runde.
Den skjer på vintertestsenteret i Lappland, nærmere bestemt Arjeplog i Sverige.
En nær produskjonsmodell med de aller siste komponentene er på plass, og nå gjelder det altså å finjustere de siste tingene rundt EQC kombinert med kuldegrader i tillegg til hvordan den oppfører seg på is- og snøunderlag.
Men selv om bilen er nær ferdig, og Mercedes kun skal finjustere de siste detaljene, er det ganske så mye som testes i Sverige.
Og det er interessant å se hva de faktisk fokuserer på, og hvor mange småting som må fungere før en ny bil slippes løs i produksjonen. For det er ganske så mange detaljer som skal fungere.
Her forklarer Mercedes hva de fokuserer på i sluttfasen.
- Kaldstart-karakteristikk og termisk komfort:
Dette må koordineres så godt som mulig, og blir derfor grundig testet. Den tilgjengelige kraften i kaldstart med kaldt batteri må være tilstrekkelig for bilens drift. Utviklerne sjekker oppvarmingsegenskapene til elbilen, da det i motsetning til konvensjonelle forbrenningsmotorer ikke er mulig å bruke overskuddsvarme.
Forvarming-karakteristikken til klimaanlegget testes, noe som sikrer svært rask og effektiv oppvarming av bilen før kjøreturen. Operasjonsstrategien for den termiske komforten blir grundig testet ved lave temperaturer, for å oppnå optimal effektivitet og komfort.
Her er det snakk om å oppvarme bilens interiør ‒ ratt, bakrute og førersetet eller alle setene før du starter - må fungere perfekt. For å gjøre rekkevidden så lang som mulig, anbefales det å lade bilen på en ladestasjon, slik at energien som trengs for klimaanlegget kommer fra strømnettet, og ikke fra batteriet.
Naturligvis bør også dette være så nøyaktig som mulig under kalde forhold. Ingeniørene undersøker derfor hvor nøyaktig rekkeviddeberegningene er. De analyserer også hvor mye rekkevidde som går bort når interiøret blir oppvarmet under en tur. I den forbindelsen utføres ytterligere tester for å se hvor raskt interiøret avkjøles under korte stopp, f.eks. shoppingturer, og hvor mye energi er da nødvendig for å kompensere varmetapet. Det er alltid mer energieffektivt å senke innetemperaturen og bruke setevarmen etter behov.
- Negative effekter av is og snø:
Ingeniørene undersøker hvordan f.eks. motorrommet og akslene reagerer når is eller snø fylles i hulrom og om dekslene som skal beskytte fungerer som de skal.
Om sensorene fungerer effektiv også på isete og snødekte forhold. I den forbindelse undersøkes også funksjonaliteten til det integrerte varmesystemet, og om Active Distance Assist Distronic slår inn som normalt.
- Samspill mellom det el-drivverket og ESP:
EQC har den fordelen i forhold til konvensjonelle biler som også kommer med ESP (stabilisering) at det elektriske drivverket (eATS) på for- og bakaksel også bidrar til stabiliteten. Interaksjonen er derfor grundig testet og optimalisert for maksimal stabilitet under kjøringen.
Termisk styring og lading i kulde
- Testsenteret i Sverige er utstyrt med alle typer ladekontakter. Førere som må dekke lange avstander om vinteren, bør lade EQC på en veggboks og bruke energi fra strømnettet for forhånsvarming av klimaanlegget.
- Viktig å vite: Ved svært lave temperaturer absorberer batteriet mindre strøm, da kjemiske prosesser er langsommere enn vanlig. Under ladeprosessen sikrer et batterioppvarmingssystem kjent som en PTC (Positive Temperature Coefficient Thermistor) at batteriet forblir i best mulig ytelse- og effektivitetsområde.
- Ytelse til PTC er imidlertid avhengig av temperaturen til kjølevæsken. Fordelen er at komponenten selv forhindrer overoppheting, noe som gjør ekstra beskyttelsessystemer unødvendige.
- Ideelt sett bør bilens interiør også forvarmes under lading. Dette betyr at EQC-førere ikke trenger å skrape isete vinduer eller komme til en iskald bil. Det forlenger også rekkevidden, ettersom energien som kreves fra batteriet kan reduseres på denne måten. Videre bruker EQC også overskuddsvarme fra batteriet som en energikilde. Forvarming kan styres via multimediasystemet MBUX eller Mercedes me App.
- Forvarming bruker målverdier. Når bilen går inn i tidsperioden for avgang, vil EQC stille seg inn til den forhåndsinnstilte temperaturen før reisen begynner. Føreren kan gjøre dette individuelt for hver tur, eller ved å sette en ukentlig profil.
Grep, dynamisk håndtering og regenerering
- For å sikre maksimal trekkraft og stabilitet, selv på snø og is, oppdager systemet hjul som spinner og tilpasser dreiemomentfordelingen i henhold til dette.
- Takket være samspillet mellom to uavhengige el-motorer og 3-trinns ESP, er EQC betydelig mer stabil og smidig enn konvensjonelle biler, selv om vinteren.
- Når grepet mistes, kan drivmomentet justeres ved hjelp av mikroslipp-kontroll i fraksjoner på et sekund, og fordeles mellom akslene med ESP ‒ lik det som er vanlig med firehjulstrekk.
- I nedoverbakker tester ingeniører EQC’s regenerering i Sverige. En isete vei gir betydelig mindre overflategrep enn en tørr. Det er derfor nødvendig å konfigurere ESP veldig nøyaktig. Systemet må gripe inn i en nødsituasjon, men også tillate den ønskede regenereringen når du kjører normalt.
Dette er altså det Mercedes nå tester i Arjeplog, og etter dette er i boks setter tyskerne sluttstrek for utviklingen.
EQC er den første modellen i den nye elbilserien EQ, og er firehjulstrukket med to elmotorer som yter 408 hestekrefter. Offisielle rekkeviddetall er ikke klare, men Mercedes oppgir det foreløpig tallet til 450 kilometer i den gamle og urealistiske testsyklusen NEDC.
Følg bil24 på Facebook
Les også: