Annonse
Hjem Elbiler Her er elbilen Mercedes EQC

Her er elbilen Mercedes EQC

Mercedes setter nå elbilen EQC i produksjonen, og viser oss den uten kamuflasje. Se video.

Det er veldig mye som er sagt og skrevet om EQC, det første seriøse forsøket på elbil fra Mercedes. Men noe tyskerne ikke har vært villig til å avsløre er hvordan den faktisk ser ut, og har kun vist den fram med kamuflert design.

Men nå har endelig Mercedes løftet på sløret og avduket bilen i Stockholm, og slik ser den ut:

Mercedes
Mercedes’s første elbil er porduksjonsklar. (Foto: Mercedes)

‒ Med EQC skrur vi nå på bryteren, sier styreleder for Daimler og administrerende direktør hos Mercedes personbiler, Dieter Zetsche.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Elektrisk kjøring er en stor komponent for framtidig mobilitet. Derfor investerer vi mer enn ti milliarder euro for å utvikle EQ-porteføljen, og mer enn én milliard euro i global batteriproduksjon.

Så hva er det Mercedes har klart å sy i sammen med EQC?

EQ står for «Electric Intelligence» og er altså benevnelsen på elbilene. Den siste bokstaven viser hvilken klasse bilene tilhører, og en EQC er dermed en elbil i C-klasse.

Rekkevidden er fortsatt ikke fastslått, men Mercedes sier at den er over 450 kilometer målt via den gamle NTDC-metoden.

Forbruket er på 2,22 kWh per mil, eller 22,2 kWh per 100 kilometer om du vil. Batterikapasiteten er på 80 kWh, mens den kan lade med en hastighet opp til 110 kW.

Den har to elmotorer og dermed firehjulstrekk, og til sammen yter de 402 hestekrefter med et dreiemoment på 765 Nm. 0-100 km/t går unna på 5,1 sekunder.

Den er 4.761 mm lang, 1.884 mm bred og 1.624 mm høy, og har en akselavstand på 2.873 mm. Bilen veier 2.425 kilo, og batteriet veier 650 kilo.

Og for de som ønsker hengerfeste kan dette også fås, og da er maksimum dragvekt på 1.800 kilo.

EQC ble første gang vist fram under Paris Motor Show i 2016, og det tok altså ganske så nøyaktig to år før den var produksjonsklar.

Den kommende elbilen har selvsagt mye ny teknologi, og får den nye den smarte infortainmentløsningen kalt MBUX som også takler talekommandoer. Mercedes opplyser at de har lagt inn en rekke EQ-spesifikke løsninger i MBUX, som gjenstående rekkevidde, ladestatus og energistrømmen.

En annen smart løsningen er klimaanlegget som kan programmeres via MBUX eller Mercedes me-appen, og dermed vil bilen justeres temperaturen i kupéen før du setter deg inn i den.

Mercedes har også puttet inn de siste løsningene rundt førerassistenter, noe som inkluderer et system som automatisk justerer farten om du nærmer deg en kø på motorveien. Tyskerne sier at de også har utviklet en rekke sikkerhetsløsninger rundt batteriene, slik at disse ikke gir større risiko om man krasjer.

Ved kjøring er det mulig å velge med fem kjøreinnstillinger, Comfort, Eco, Max Range, Sport og et individuelt program.

Øko-programmene er ganske spennende, ettersom de linker gasspedalen sammen med navigasjon, trafikkskilt-gjenkjenneren og sikkerhetsassistentene (radar og kameraer). Gasspedalen vil dermed gi føreren beskjed om for eksempel å slippe gassen for å spare strøm.

Serieproduksjonen av EQC vil starte i Bremen i 2019, men det er mulig å reservere bilen allerede nå. Faktisk hadde flere tusen nordmenn gjort dette allerede i vår, så det er mange som venter på den aller første serieproduserte elbilen fra Mercedes.

Og her er den, og vi kan blant annet se en EQC 400 i aksjon:

Mercedes EQC kommer altså neste år, og det er foreløpig ikke kjent hva den lander på prismessig.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker