Man skulle kanskje tro at antall ulykker i forbindelse med forbikjøringer gikk ned i takt med at det kommer stadig mer moderne biler på veiene.
Dagens moderne biler er nemlig utstyrt med både kamera og sensorer som skal oppdage kjøretøy og andre ting i nærheten av bilen, og det både varsles og gjøres antikollisjonstiltak om det er i ferd med å gå galt.
-->
Likevel skjer det enda flere ulykker i forbindelse med forbikjøringer enn tidligere. Faktisk veldig mange flere, viser nye tall fra forsikringsselskapene.
Disse viser at det i 2021 var 8.748 skadetilfeller i sammenheng med forbikjøring, og dette økte til formidable 11.563 i 2022 ‒ opp hele 32 prosent. Det betyr i snitt var det nærmere 32 ulykker hver eneste dag hele fjoråret, så om trenden holder seg skjer det altså over 30 slike ulykker bare i dag.
Det viser skadestatistikken til Finans Norge, som organiserer alle forsikringsselskapene her i landet.
– Det er bekymringsfullt at antallet kollisjoner ved forbikjøring øker kraftig, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– Om det er flere som tar unødvendige sjanser, er vanskelig å si. Ved forbikjøring er skadepotensialet naturlig nok mye mer alvorlig enn hvis du er så uheldig å rygge borti en bil på et trangt parkeringshus, sier han.
Det er lett å se for seg slike skader på landeveien, men de aller fleste av slike skader er heldigvis av litt mindre alvorlig karakter.
For de skjer ofte i lave hastigheter, og er i slekt med en annen greie som åpenbart også er ganske vanskelig for mange ‒ parkeringen som gir svært mange uhell.
For det er ellevilt mange parkeringsskader, og i likhet med forbikjøringsskadene økte disse også fra det store pandemiåret 2021. Da ble det meldt inn 87.676 skadetilfeller med påkjørt parkerte kjøretøy, mens dette tallet var sekssifret i fjor.
103.000 skader gir i snitt 282 parkeringsskader hver eneste dag, noe som er ganske vilt.
Inkludert forbikjøringsskadene blir altså over 300 biler skadet hver eneste dag, og hver eneste time er det noen som får en svært så irriterende skade. Men heldigvis sjeldent en alvorlig en.
‒ I praksis er disse to ulykkestypene i slekt, påpeker også Clementz.
‒ De skjer gjerne i lav hastighet på en parkeringsplass eller på et p-hus, og skadene blir heldigvis ofte ikke så omfattende. Det er sjelden personskader ved parkeringsulykker.
Og snart gjør alle nye biler parkeringen selv, så da går forhåpentlig også disse skadene ned.
Men på annen side burde jo antall forbikjøringsskader allerede hatt en nedadgående kurve…
Les også: