Det er to ganske like elbiler på vei ut til norske kunder, Toyota bZ4X og Subaru Solterra. Begge er laget på en helt ny plattform, og er et samarbeid mellom de to japanske merkene.
Toyota Norge skulle egentlig ha startet utleveringen av sin bZ4X allerede i sommer, men så kom meldinger om at noen hjulbolter hadde løsnet og alle elbilene ble for sikkerhetsskyld tilbakekalt.
-->
Nå er dette problemet løst, og Toyota Norge har annonsert at leveringene endelig kan starte.
På samme tid går også startskuddet for Subaru Solterra, og ganske identisk SUV som kun kommer med firehjulsdrift og har en oppgitt rekkevidde på 466 kilometer. Ladeeffekten er på 150 kW, mens ombordladeren takler 7 kW.
‒ Endelig kan vi starte utleveringen av Subaru Solterra AWD til våre norske kunder, sier daglig leder Torbjørn Lie i Subaru Norge.
‒ Det har vært enorm interesse for vår nye helelektriske e-SUV, og våre forhandlere vil i løpet av kort tid ha demonstrasjonsbiler klare for prøvekjøring, legger han til.
I likhet med bZ4X kryper også Solterra rett under det som mest sannsynlig kommer til å bli en litt magisk grense når vi runder inn i 2023, 500.000 kroner. Det er nemlig foreslått moms på beløpet over dette for nye elbiler, og før frakt og levering starter Solterra på 479.000 kroner.
Dette er Nordic-versjonen, og Subaru melder at denne inneholder standardutstyr som norske bilkjøpere forventer ‒ og da spesielt når det kommer til sikkerhetsfunksjoner og fremkommelighet.
Solterra er en historisk bil for Subaru, og de har heller ikke spart på utstyret som kommer i form av en pakke kalt Subaru Safety Sense. Her er det blant annet et antikollisjonssystem (PCS), Adaptiv Cruise Control (DRCC), Driver Monitor System, en nødstoppfunksjon (EDSS) og en filholderassistanse (LTA).
Modellen har også sikkerhetsfunksjoner som døråpningsvarsler (SEA), Panorama Parkeringsmonitor (PVM), blindsonevarsling (BSM) og Parking Support Brake (PKSB).
Subaru Norge sier at Solterra kommer i tre versjoner (Nordic, Limited og Sport) som alle bærer Subaru-DNA’et, noe som betyr firehjulsdrift godt egnet for terreng til tross for at den er en elbil. Det viser også bakkeklaring, som er på 21 centimeter.
«Med Solterra AWD kommer du deg alltid dit du vil, når du vil», slår de fast.
Solterra og bZ4X er ikke de første tvillingene som Subaru og Toyota lager, for tidligere har de også stått bak sportsbilene Toyota GT86 og Subaru BRZ ‒ som også fikk sine unike egenskaper som skilte de fra hverandre.
Subaru Solterra hadde europeiske debut i desember i fjor, og er 4,69 meter lang, 1,86 meter bred og 1,65 meter høy ‒ og har som bZ4X en utvendig design som kan minne litt om en Toyota Rav4.
Ettersom Solterra er bygd på en plattform utviklet for elbiler har den også en relativt lang akselavstand på 2,85 meter som bør åpne for en grei innvendig plass, og bakerst finner vi et bagasjerom som rommer 452 liter.
Her er bilder av Subarus viktige elbil som endelig er her, SUV-modellen Solterra:
Les også: