Nei, bilmerkene lager ikke alle delene selv. De er avhengig av en rekke underleverandører, og til og med Norge spiller en veldig viktig del av bilproduksjonen. Og spesielt framtidens biler.
Kongsberg Automotive leverer blant annet ny teknologi til den globale kjøretøyindustrien, og er langt framme på områder som inkluderer selvkjørende løsninger for biler som i framtiden skal kjøre helt av seg selv.
-->
Over i Tyskland finner vi et annet selskap som mange nok ikke først og fremst forbinder med biler, nemlig Bosch med sine vaskemaskiner, kjøkkenmaskiner og ikke minst batteridrevne verktøy.
Men det var biler og tennplugger som de opprinnelige startet med, og fortsatt er bilsegmentet et svært viktig område for det gigantiske tyske selskapet.
I likhet med Kongsberg driver utvikler også Bosch selvkjørende teknologi, men det er spesielt et felt de er gigantisk på ‒ kabinfiltre. Noe som er høyaktuelt nå som vi akkurat har opplevd en global viruspandemi.
Faktisk finner Boschs kabinfiltre veien inn i 96 prosent av alle passasjerbiler, og 93 prosent av alle de elektrifiserte bilene inkludert de rene elbilene. Så har du sittet i en bil har du indirekte benyttet et Bosch-filter.
For å ta det praktiske med en gang. Filtre er viktige for en god innvendig luft, og Bosch som selger slike anbefaler at bilistene bytter disse ut etter 15.000 kilometer eller en gang i året. Kanskje litt drøyt, men det er all grunn til å bytte disse en gang i blant.
Om dagens befolkning er mer fintfølende enn før vet vi ingenting om, men det vi vet er at det er en rekke ting som kan utløse reaksjoner. Og spesielt bekymrer fint støv, allergener og virus mange.
I et lite og lukket rom som en bilkupe vil ting i luften spres fort, og der kommer altså kabinflitrene inn og bedrer luftkvalitet. De som Bosch lager fjerner både skadelige stoffer og ikke minst ubehagelig lukt, og gjør dermed kjøreturen mer sikker og behagelig.
Dagens biler som har et Bosch-filter har et som er kalt Filter+pro, og dette har vært på markedet i fem år. Men nå blir det betydelig oppgradert og enda et hakk mer effektivt.
Nå takler ikke bare Filter+pro ting som allergener, pollen, fine partikler, skadelige gasser og bakterier, men fungerer også effektivt mot virus og mugg ‒ to ting som er lite hyggelig. Den nye utgaven skal være tilgjengelig innen utgangen av året.
Filteret består av tre filterlag som skal holde forurensninger ute av kjøretøyets interiør.
Et spesielt antimikrobielt lag virker mot virus og bakterier og forhindrer muggvekst
Filterfleece fanger allergener og pollen.
Karbonlaget nøytraliserer skadelige og illeluktende gasser.
Til slutt filtrerer et ultrafint mikrofiberlag ut mer enn 98 prosent av alt partikkelmateriale og sot.
Ifølge Bosch holder ikke flitrene kun kabinluften ren, men kan også være med på å øke kjøresikkerheten. Vinduer dugger mindre, og på innsiden av frontruten er det færre avleiringer som kan bidra til blending.
Det er flere positive ting. Allergiske reaksjoner kan nemlig også reduseres, som nysing, som jo kan være potensielt farlig ved rattet.
Til slutt sier Bosch at det også er en fordel ved at avleiringene på viften og klimaanlegget reduseres, og dermed bidrar til at disse fungerer som de skal.
Så har du helt glemt av kabinfilteret kan det være smart å bytte dette, for den nedkjemper som du nå vet en rekke ting som vil helst vil unngå.
Les også: