En vanvittig solcelle-SUV fra California

Taket, og sola, skal sørge for opptil 100 kilometer ekstra rekkevidde per dag ‒ ikke det at den akkurat trenger det. Totalt bikker elbilen nemlig 800 kilometer.


Bilprodusentene prøver nå å finne løsninger som skal gjøre elbilene både mer bærekraftig og enklere å bruke, og en av tingene det sees på er hvordan man kan utnytte solenergien via små områder med solcellepanel.

Noen går litt lengre, og Sono Sion har allerede hatt verdenspremiere for sin spesielle SEV ‒ Solar Electric Vehicle. Den lille bilen er kledd med solcellepaneler, og da de viste fram den ferdige bilen i januar meldte de også at 12.600 kunder hadde reservert bilen. Dette kan du lese mer om i en av lenkene helt nederst.

-->
I California har de enda større ambisjoner, for der nøyer de seg ikke med kun en litt spesiell bybil ‒ der kjører de nemlig på med en SEV-inspirert SUV i full størrelse.

Bak dette prosjektet står et merke som er kalt Humble Motors, opprettet i 2020 med et mål om å lage virkelige rene elbiler. Og det betyr solenergi.

For å klare det har Humble stablet på beina en rekke ressurssterke folk med tunge CV’er, inkludert personer fra Ferrari, Ford, formel 1, Piaggio (Vespa) og selveste Harvard University. Og ja, med folk fra formel 1 og Ferrari skjønner vi hvor de vil, og dette blir da også en spektakulær SUV.

Sammen har disse begynt med blanke ark, og tegnet et potent konsept med et solcelletak kalt Humble One ‒ en 4-dørs SUV som jo ser ganske moderne ut.

Humble melder at den er litt større enn en Toyota Corolla og litt mindre enn en Tesla Cybertruck, så det betyr muligens en elbil på størrelse med Audi e-tron.

Målet er bokstavelig talt å ta effektiviteten gjennom taket, og det er voldsomme tall de presenterer. Rekkevidden meldes til over 800 kilometer, hestekreftene skal bikke 1.000 hk og drag-koeffisient er kun på 0,25.

Jokeren til dette aerodynamiske dyret er altså taket, som er kledd med solcellepanel på 7,6 kvadratmeter. Og ikke bare et hvilket som helst som du får kjøpt i butikken, men Humble melder at de har utviklet et patentert et som er virkelig effektivt.

Selskapet hører hjemme i solfylte California, og har regnet ut at solcelletaket kan mate batteriet med opptil 95 kilometer med rekkevidde hver eneste dag. De har også tatt seg bryet med å regne hva dette betyr for et helt år ‒ mer enn 33.800 kilometer med ren solenergi.

Og Humble One er kanskje forståelig noe som frister folket.

Alex Bogicevic, en tidligere leder hos Ford, melder at reservasjonene i USA økte med formidable 426 prosent i forrige måned, og legger til at resten av det amerikanske elbilsalget kun økte med 12 prosent på samme tid.

De har nå dratt inn over 173 millioner kroner i bare ordreinntekter, noe som bør gi de fornyet fart til utviklingen.

For per nå virker det meste som at denne bilen faktisk blir en realitet, og grunnlegger Dima Steesy sier at de nå fokuserer på å utvikle, bygge og selge elbiler med solcelletak ‒ og nevner ikke det økonomiske aspektet.

‒ Vi tror solcelle er framtiden for mobilitet, og at en solcelledrevet elbil er det neste store steget for å takle karbonnøytralitet i økosystemet til transporten, sier han.

Om vi får se Humble One på norske veier gjenstår å se, men vi kan vel ganske sikkert slå fast at eventuelle norske eiere ikke kan forvente 33.000 selvladende kilometer takket være sola ‒ som har en tendens til å glimre med sitt fravær her lengst i nord.

Men så har vi jo fornybar energi her hjemme som jo er ganske så bærekraftig, og det er alltids mulig å plugge ladekabelen inn i Humble One også.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter