Da Volvo kunne presentere salgsresultatet i mai bød disse på gode nyheter. Salget hadde nemlig skutt i været med 31 prosent, og totalt leverte de i forrige måned ut litt over 60.000 nye biler.
Og fanebæreren var nok en gang XC60, som bare i mai sto for drøye 18.000 av bilene de leverte ut. Ikke at det er noe overraskende.
-->
For dette har vært en favoritt nærmest siden den ble presentert i 2009, og bilen som ble kåret til årets bil i verden i 2018 har aldri vært så populær som nå. I løpet av årets fem første måneder er det solgt 84.000 XC60, og den er også en norsk favoritt.
Totalt er det registrert 33.425 slike biler, mens det i fjor ble det registrert 1.849 utgaver av ladehybriden XC60 PHEV i Norge.
Og nå kan salget av XC60 få seg en ekstra dytt, for Volvo har på gang en spesialutgave som kan lokke til seg nye kjøpere. En svart utgave.
– XC60 Black Edition gir deg alt det beste av bestselgeren XC60, i en enda råere utgave, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
‒ Dette er bilen for dem som ønsker en romslig, sikker og sporty SUV, som samtidig blir lagt merke til på veien.
For nordmenn er det også gode nyheter at Black Edition kommer som en ladbar hybrid, og nærmere bestemt T8 AWD-utgaven. Det betyr også at den følger opp det barske utseende med noen skikkelige muskler.
Dette drivverket byr nemlig på 455 hestekrefter og et dreiemoment på hele 709 Nm, og er tilgjengelig i to nye utstyrsnivåer ‒ Plus Dark og Ultimate Dark. Bilen er naturlig nok tilgjengelig i kun en utvendig farge, og den heter Onyx Black Metallic
Det er i tillegg eksklusive svarte detaljer som gjør denne hakket mer røffere i designet. Det er et jernmerket i grillen, mens Volvo-bokstavene, modell- og motorspesifikasjonene og de 21-tommers lettmetallfelgene kommer i Glossy Black.
Volvo har selvsagt også tatt grep på innsiden av en Black Edition.
Her er det mulig å velge mellom sportsseter i kombinasjonen nappaskinn og luftig tekstiltrekk eller komfortseter i ventilert nappaskinn. Den nye utgaven har også skreddersydd sportsratt, dekorlister i alumninium og kullfarget (charcoal) taktrekk, forklarer svenskene.
Slik ser Volvo XC60 Black Editon ut:
Ladehybriden kan lokke med en gavmild elektrisk rekkevidde på 76 kilometer, noe som holder for de fleste i hverdagen. Det vet Volvo alt om. For de har tidligere analysert 13.450 norske ladbare hybrider, og analysen viste at omtrent halvparten av kjørestrekningen ble kjørt på ren elektrisitet.
– Nordmenn er de Volvo-kundene som kjører mest på strøm i hele verden, og vi vet at de lader veldig ofte. Vi har tidligere sett at det er XC60-kundene som er flinkest til å kjøre på strøm, sier Trosby.
Den nye XC60 Black Edition er allerede klar for bestilling, og leveringene er forventet å ta til mot slutten av året.
Dette er prisene:
En XC60 T8 Black Edition med utstyrsnivå Plus har en veiledende pris på 929.900 kroner, men er for tiden tilgjengelig for kampanjepris på 859.900 kroner.
En XC60 T8 Black Edition med utstyrsnivå Ultimate har en veiledende pris på 959.900 kroner, men er for tiden tilgjengelig for kampanjepris på 889.900 kroner.