En legende takker av

Ford har bestemt seg ‒ siste Fiesta skal lages i juni 2023.


1976 var kanskje ikke det beste året når det kommer til nye biler, men det kom noen ganske viktige også det året. BMW introduserte 6-serien, Fiat kom med forløperen til Uno kalt 147, Honda introduserte viktige Accord, Bond-bilen Lotus Esprit så dagens lys, og det dukket også opp nye biler som Porsche 924, Skoda 120 og Volvo 300 det året.

Men den aller viktigste kom fra amerikanske Ford, for i mai 1976 rullet det første eksemplaret av Fiesta ut av samlebåndet. Den skulle få følge av rundt 22 millioner søstre.

For siden har det kommet til sju generasjoner av den lille folkebilen, og den aller nyeste kom i 2017 og var ikke overraskende enda litt større, litt mer sikker og mer effektiv enn noensinne.

Men det var mørke skyer allerede i 2017. Store områder som Nord-Amerika, Sør-Amerika, Asia og Australia ble snytt for den nye utgaven, og grunnen var at større SUV-modeller og pickuper var langt mer populære.

I tillegg lurte en svær gjedde i Fiestas badevann som er den egentlige grunnen til at den lille favoritten nå får nådestøtet ‒ den helelektriske Mustang Mach-E.

For Ford så allerede den gang hva som var i ferd med å skje, spesielt i for Fiestas del viktige Europa, nemlig en grynende interesse for elbiler. Da Mach-E kom i 2019 var det starten på en formidabel elbilsatsing signert det store merket.

Den satsingen er dessverre ikke Fiesta en del av, til tross for at Ford skal introduserte vanvittige sju nye elbiler på det europeiske markedet innen utgangen av 2024. En ny helelektrisk Ford Puma er blant disse, og kan dermed ta over noen av oppgavene til Fiesta.

‒ Det er helt avgjørende for Ford at fortsetter på veien mod en helelektrisk framtid. Vi skal oppfylle nye europeiske mobilitetsbehov med mer innovasjon, men det handler også om behovet for at passe bedre på planeten vår. Vi vil derfor redusere utslippet av drivhusgasser i tråd med Paris-avtalen, sa CEO for Ford Europa, Stuart Rowley, da den elektriske planen ble offentliggjort.

Det var altså særdeles dårlig nytt for Fiesta, og i juni neste år ruller det aller siste eksemplaret ut av samlebåndet i Köln.

Den lille folkebilen startet faktisk livet med et helt annet navn, Bobcat, for det var nemlig navnet på prosjektet Ford innledet i 1972 og som førte til Fiesta fire år senere. Og grunnet oljekrisen i 1973 ble den plutselig en veldig viktig modell.

Mange nordmenn har da også gode minner fra en Fista, men det er faktisk slik at bilen ikke har vært tilgjengelig her på et par år. For vi var som kjent litt i forkant av elbil-revolusjonen som nå rir Europa, og Ford Norge droppet like godt å ta inn bilen til fordel for Mach-E.

Her er en oppsummering av historien til Ford Fiesta, den lille folkefavoritten som takker av om åtte måneder.

Les også:

Les mer om:

Nyheter