Denne Hiluxen kan være med på å stoppe elbilbranner. (Fotos: Prospeed Motorsport)

En Hilux som kan stoppe elbil-branner

Om batteripakken i en elbil tar fyr, kan det være svært vanskelig å få slokket den ‒ spesielt i et parkeringshus. Hils på den 6-hjulede Toyota Hilux som kan fikse jobben.


For noen år siden var det mye fokus på hvor brannfarlig elbilene egentlig var, og det ble malt skrekkbilder av hvor skummelt dette kunne være. Ja, til og med den store brannen i parkeringshuset ved Sola flyplass fikk elbilene først skylden for.

Nå viser det seg at elbilene ikke er spesielt mer utsatt for branner enn andre biler, faktisk viser flere undersøkelser på det motsatte, men det er fortsatt en stor utfordring knyttet til disse ‒ nemlig noe som på engelsk er kalt «thermal runaway».

Termisk rømming oppstår når energien i cellene frigjøres, og det oppstår en forplanting som er svært vanskelig å stoppe. Og selv om man pumper mange tusen liter vann er det ikke sikkert det er nok, og løsning kan faktisk være så ekstrem at bilen rett og slett senkes ned i vann.

Den store brann-utfordringen i framtiden blir elbiler i kombinasjon med parkeringshus.

Hvor skumle branner i slike kan være viste brannen i Sola parkeringshus i januar 2020, og da røyken til slutt la seg var så mange som 1.300 biler skadet ‒ mange totalskadd.

Over i Liverpool oppsto det på nyttårsaften 2017 en brann i et parkeringshus hvor også over 1.000 biler brant opp, og i begge forsvant en drøss med millioner i verdier opp i røyk.

Det er to ting som gjør elbilbranner i parkeringshus krevende.

Tar batteripakkene fyr blir selve bilbrannene vanskeligere å slokke, og på samme tid er branner i parkeringshus ekstra krevende for brannvesenet. Det er nemlig svært trangt i de fleste parkeringshusene, og spesielt høyden er et problem om man skal prøve å få en brannbil inn dit.

Og brenner det i en elbil kan også tiden være avgjørende, for jo raskere man slokker denne jo mindre sannsynlig er det at batteripakken også tar fyr. Da er det et problem at de store brannbilene ikke kommer seg inn.

Men en gammel og ganske så usannsynlig helt kan komme til unnsetning.

Over i britiske York har selskapet Prospeed Motorsport sett utfordringen, og kommet opp med en løsning som inkluderer en ombygd Toyota Hilux og det svenske Coldcut Cobra-systemet rettet mot elbilbranner.

Bilen har fått navnet Hiload, og utgangspunktet er en Hilux som har fått et nytt chassis for å unngå at det «lappes» på det eksisterende og dermed svekker sikkerheten.

Og dette er intet mindre enn en 6x6 ‒ sjekk dette:

Brannbilen, for det er det den er, veier 5.600 kilo, og tilbyr 3.000 kilo nyttelast. Det er nesten tre ganger kapasiteten til standard 4x4 Hilux, og lasterommet er også utvidet med 1,23 meter.

Lengden er en ting, men det aller viktigste om denne brannbilen skal inn i parkeringshus er høyden. Denne har Prospeed Motorsport klart å holde til 1,85 meter ‒ omtrent på høyde med en Toyota Land Cruiser. Dagens Hilux 2Cab måler for øvrig 1,82 meter i høyden.

Hiload er utstyrt med Coldcut Cobra, som er utstyrt med et såkalt Ultra High Pressure Lance (UHPL)-system. Systemet er testet av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), og har vist at det kan forhindre celleforplantning innen 10 minutter ved å bruke bare 240 liter vann. Ja, det mindre enn et fylt badekar ‒ og kun 20 prosent av Hiloads tankkapasitet.

UHPL-systemet bruker et slipemiddel i vann for å stikke hull gjennom gulvpanner, og spruter inn vann ved hele 300 bar – mer enn 100 ganger lufttrykket i et typisk bildekk – gjennom hele modulhuset.

Vannet avkjøles direkte inne i batteriet, og kan dermed forhindre forplantning og ytterligere mulighet for en termisk løping.

Se videoen hvordan Coldcut Cobra fungerer.

Men Hiload er ikke kun designet for å bekjempe branner i parkeringshus, for med seks hjul kommer denne seg fram i ganske så ulendt terreng ‒ som for eksempel skogbranner.

En Hiload blir for tiden testet i Tsjekkia til bruk for elbilbranner, og Prospeed har også på gang en 4x4 Hiload med 5.000 kilo bruttovekt og en 6x6 Hiload med 6.500 kilo bruttovekt for bruk i forsvaret.

Les også:

Les mer om:

Nyheter