Tilbake i januar kunne BMW avduke en helt ny M3 CS Touring, en skikkelig ulv forkledd som en familievennlig stasjonsvogn. Dette fyrverkeriet av en bil huser 550 hk, og følger i hjulsporene til biler som BMW M3 CS og BMW M4 CS.
Nå er det duket for en ny BMW M2 CS som bør løfte kjøregleden opp til et nytt nivå, for her er det meste spisset enda litt mer. Ja, inkludert prisen.
Ikke nok med det. BMW M har også sendt denne på en slankefarm, og har kommet tilbake rundt 30 kilo lettere enn standardutgaven. Dette blant annet takket være omfattende bruk av karbon, og smidde M lettmetallfelger – her er det 19-tommere foran og 20 tommer bak.
Kreftene sendes til disse standardfelgene via en lynrask 8-trinns M Steptronic-girkasse med Drivelogic, og her er det også mulig å velge mellom tre girkarakteristikker og ja, bytte manuelt via rattpaddles eller en M-spesifikk girspak.
Resultatet er at M2 nå også kryper under 4 sekunder på øvelsen 0–100 km/t, for M2 CS klarer dette på 3,8 sekunder. I tillegg er 0–200 km/t redusert med hele 1,2 sekunder til 11,7 sekunder, og BMW har satt toppfarten for denne til 302 km/t.
Denne bør også høres, for M-gjengen har montert på et eksosanlegg med elektronisk styrte klaffer og fire enderør som er forsterket innvendig via Active Sound Design, og dette skal man spesielt høre i Sport- og Sport Plus-modusen.
En CS er altså kvesset for racerbanen, så M2-utgaven har også fått et chassis som er senket med 8 mm millimeter og er finjustert for maksimal dynamikk. BMW forklarer at det er tilpasninger både i fjærer, dempere og styring.
Det er også en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm foran, og om man vil drukne motorlyden er det bare å jekke opp lydnivået på Harman Kardon Surround-anlegget.
Som med den vanlige M2-utgaven er det også en Setup-knappen plassert sentralt, som åpner for individuelle innstillinger for motor, adaptivt M-chassis, M Servotronic-styring, det integrerte bremsesystemet med M Compound-bremser og M Traction Control.
Les også:
- En sisteutgave av Toyota Supra
- Vi var på verdenspremieren til Nissan Micra
- Slik planlegger du travle utfartshelger