BMW M har nå gitt 2-modellen en CS-behandling. (Fotos: BMW)

En helt ny BMW M2 CS

Etter 3 følger 2, vel, iallfall når det gjelder BMWs CS-utgaver av de i utgangspunktet potente M-modellene.


Tilbake i januar kunne BMW avduke en helt ny M3 CS Touring, en skikkelig ulv forkledd som en familievennlig stasjonsvogn. Dette fyrverkeriet av en bil huser 550 hk, og følger i hjulsporene til biler som BMW M3 CS og BMW M4 CS. 

Nå er det duket for en ny BMW M2 CS som bør løfte kjøregleden opp til et nytt nivå, for her er det meste spisset enda litt mer. Ja, inkludert prisen. 

-->
Den nye CS-utgaven, Competition Sport, er basert på den 2. generasjonen av M2-utgaven, og er utstyrt med en rekkesekser som takket være M TwinPower Turbo yter hele 530 hk og 650 Nm dreiemoment, og det er 50 hk og 50 Nm mer enn den vanlige M2. Dermed er også lillesøsteren på nivå med råe utgaver som BMW M3 Competition Sedan M xDrive og BMW M4 Competition Coupé M xDrive.

Ikke nok med det. BMW M har også sendt denne på en slankefarm, og har kommet tilbake rundt 30 kilo lettere enn standardutgaven. Dette blant annet takket være omfattende bruk av karbon, og smidde M lettmetallfelger – her er det 19-tommere foran og 20 tommer bak.

Kreftene sendes til disse standardfelgene via en lynrask 8-trinns M Steptronic-girkasse med Drivelogic, og her er det også mulig å velge mellom tre girkarakteristikker og ja, bytte manuelt via rattpaddles eller en M-spesifikk girspak.

Resultatet er at M2 nå også kryper under 4 sekunder på øvelsen 0–100 km/t, for M2 CS klarer dette på 3,8 sekunder. I tillegg er 0–200 km/t redusert med hele 1,2 sekunder til 11,7 sekunder, og BMW har satt toppfarten for denne til 302 km/t. 

Denne bør også høres, for M-gjengen har montert på et eksosanlegg med elektronisk styrte klaffer og fire enderør som er forsterket innvendig via Active Sound Design, og dette skal man spesielt høre i Sport- og Sport Plus-modusen. 

En CS er altså kvesset for racerbanen, så M2-utgaven har også fått et chassis som er senket med 8 mm millimeter og er finjustert for maksimal dynamikk. BMW forklarer at det er tilpasninger både i fjærer, dempere og styring. 

De som lufter nye BMW M2 CS på bane kan også dra nytte av Dynamic Stability Control (DSC) og M Dynamic Mode, begge optimalisert for banekjøringen.

Vi var innom karbonbruken, og BMW sier at CS-utgaven blant annet karboninnslag i eksteriøret, som M-speilhus, M Carbon-tak og CS-spesifikk bakdiffusor i eksponert karbon, det er mulig å bestille bilen i fire forskjellige farger, og ting som adaptiv LED-belysning med BMW Selective Beam og M Shadowline-frontlykter er standard.

På innsiden er det blant annet M Carbon-bøtteseter i Merino-skinn, et dashbord og midtkonsoll kledd i M Carbon Fibre, et M-ratt i Alcantara, rød «CS»-logo i midtkonsollen, M-belter og dørterskler med «M2 CS»-logo med røde konturer, forklarer tyskerne.

Det er også en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm foran, og om man vil drukne motorlyden er det bare å jekke opp lydnivået på Harman Kardon Surround-anlegget. 

Som med den vanlige M2-utgaven er det også en Setup-knappen plassert sentralt, som åpner for individuelle innstillinger for motor, adaptivt M-chassis, M Servotronic-styring, det integrerte bremsesystemet med M Compound-bremser og M Traction Control. 

Og ja, det er også en proff assistent her, for M Drive Professional er selvsagt på plass. Med M TRACK-modus og M Traction Control med 10 nivåer får føreren rikelig med muligheter til å tilpasse bilens kjøreegenskaper, forklarer BMW. 

Nye BMW M2 CS kommer selvsagt også med en rekke førerassistenter, som frontkollisjonsvarsel, cruisekontroll med bremsefunksjon, fartsgrenseinformasjon med forbikjøringsforbud, filskiftevarsel og parkeringsassistent med ryggehjelp.

Ja, så var det prisen. Vel, denne overgår selv den klistret på det elektriske flaggskipet BMW i7 M70 xDrive, elbilen starter på 1,7 millioner, mens M2 CS med sine norske avgifter har fått en startpris på 1.882.100 kroner. Så ja, moroa koster. 

Bildene er dog helt gratis, og de får du servert her:

Les også:

Hva tenker du

Les også