BMW har sluppet bildene av de kommende BMW i5 Touring, og ser det ikke litt ut som denne befinner seg i Norge? (Fotos: BMW)

En helelektrisk stasjonsvogn fra BMW

Da BMW skulle ta pressebilder av en elbil som brøyter vei i et nytt segment, måtte de bare til Norge. For nordmenn elsker to ting ‒ elbiler og stasjonsvogner. Slik som helt nye BMW i5 Touring.


For ja, i5 Touring er intet mindre enn den første elektriske stasjonsvognen signert BMW.

Det tyske merket garderer seg når også stasjonsvognene skal ta det helelektriske steget, for de har gått for BMW 5-serie Touring. Dette er modellen som skal mikse sammen kjøreglede, sportslig eleganse og moderne funksjonalitet, og den helt nye inkluderer også en BMW i5 Touring.

Dette er altså serien som først så dagens lys i 1991, og som siden har blitt så viktig at den har fått hyppige oppdateringer. Og den siste inkluderer altså en elektrisk i-versjon.

– 6. generasjon følger opp arven og skriver samtidig et helt nytt kapittel som den første elektriske stasjonsvognen med BMW-logo på panseret, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

‒ Og allerede til helgen kan norsk publikum få se helt nye BMW i5 Touring under bilutstillingen eCarExpo på Nova Center utenfor Oslo.

Så ja, den har, heldigvis, dårlig tid.

Dette blir altså den første elbilen fra BMW som kombinerer sportslige egenskaper med mye bagasjeplass, og selvsagt alt det nye tyskerne har utviklet siden forrige generasjon.

Plassen bør være godt ivaretatt, for modellen har vokst 97 mm i lengden, til 5,06 meter, bredden har økt 32 millimeter til 1,90 meter, og høyden har økt med 36 millimeter til 1,52 meter.

Til slutt har også akselavstanden økt med 20 millimeter, og denne er nå på 3,00 meter. Alt dette betyr selvsagt mye for de innvendige målene. BMW forklarer at bagasjeromskapasiteten er på 570 liter, men øker til 1.700 liter når bakseteryggene felles ned.

I likhet med sedanen i5 kommer den også med en nytolket front med doble frontlykter, og det er også tilnærmet vertikalt plasserte LED-elementer som fungerer som blinklys og kjørelys på dagtid. Og det er mulig få med BMW Iconic Glow-konturbelysning.

Sideprofilen viser en litt fallende taklinje som flyter inn i en bakende med L-designet, og her opplyser BMW at sideprofilen til baklyktene på stasjonsvognen skiller seg fra sedanen.

Så hva med ytelsene, som jo er ganske viktig for en BMW-bil?

Jo, tyskerne har to versjoner klar fra start av ‒ BMW i5 eDrive40 Touring og BMW i5 M60 Touring. Førstnevnte har en motor bak, mens M60 blir den foreløpige sjefen.

Her er det motorer både foran og bak, og disse yter henholdsvis 192 kW/261 hk og 250 kW/340hk. Det gir en samlet effekt på 380 kW/517 hk og 795 Nm dreiemoment. Men det er under normalt kjøring.

For det er mulig å velge en sport-modus, eventuelt  benytte M Sport Boost eller M Launch Control-funksjonene. Da øker ytelsene til 442 kW/601 hk med 820 Nm dreiemoment. Sprinten fra 0–100 km/t gjøres da unna på 3,9 sekunder, mens toppfarten nås ved 230 km/t.

Hengervekten er ikke ille den heller, 2.000 kilo.

Videre kan BMW opplyse at det kombinerte WLTP-strømforbruket til BMW i5 M60 Touring er oppgitt til 18,3-20,8 kWh/100 km, og dette er avhengig av bilens konfigurasjon og utstyr.

Det gir en WLTP-rekkevidde på opptil 506 kilometer.

Lillesøster BMW i5 eDrive40 Touring byr på arketypisk kjøreegenskaper, for her sendes kreftene ned i bakken via bakhjulene.

Motoren genererer 250 kW/340 hk og 430 Nm når Sport Boost eller Launch Control-funksjonen aktiveres. Akselerasjonen fra 0-100 km/t går på 6,1 sekunder, mens toppfarten nås ved 193 km/t.

Her er tillatt tilhengervekt på 1.500 kilo.

BMW opplyser at forbruket er på 16,5–19,3 kWh avhengig av bilens konfigurasjon og utstyr, og dette åpner for en WLTP-rekkevidde på opptil 560 kilometer.

Det er allerede på gang nok en variant, så senere i år lanseres ytterligere en modell med elektrisk xDrive-firehjulsdrift.

BMW i5 Touring har også en ny og ganske smart funksjon kalt Max Range, og her kan rekkevidden økes med opptil 25 prosent ved å begrense kraft og hastighet og deaktivere utvalgte komfortfunksjoner. Veldig smart om man bare mangler litt rekkevidde for å nå målet.

Her hjelper også det skybaserte navigasjonssystemet med rutekalkulering til, for dette tar også høyde for optimal utnyttelse av den potensielle rekkevidden.

Begge utgavene har det samme batteriet med 81,2 kWh nettokapasitet. BMW i5 eDrive40 Touring kan hjemmelade med 11 kW som standard, men det er også en ombordlader på 22 kW på listen over ekstrautstyr. BMW i5 M60 Touring har 22 kW-ombordlader som standard.

Ved lading på 11 kW (16A/230V, 3-fas) lades batteriet fra 0-100 prosent på 8,25 timer, og ved lading på 22 kW (32A/230V, 3-fas) er tiden fra 0-100 prosent på 4,25 timer, opplyser BMW.

Når det gjelder DC-hurtiglading er toppeffekten på 205 kW, og er forholdene gunstige går 10-80 prosent på rundt 30 minutter. Det betyr at rekkevidden kan økes med opptil henholdsvis 149 kilometer (eDrive40 Touring) og 142 kilometer (M60 Touring) i løpet av 10 minutters lading.

Nå er det ikke slik at det kun er den potensielle toppeffekten som styrer ladetiden, men også hvor jevnt bilen lader. BMW sier at i5 Touring har en ladekurve som åpner for et jevnere fall når ladenivået øker, og det brukes også overskuddsvarme fra de elektriske motorene for å kontrollere temperaturen i høyspentbatteriet. Dette skal redusere energibehovet for å temperere (forvarme) batteriet før hurtiglading og korter ned ladeøkten, og temperering av høyspentbatteriet kan styres både automatisk og manuelt, melder det tyske merket.

Selvsagt byr også i5 Touring på Plug&Charge-teknologi som forenkler ladingen veldig mye, for her er det bare å koble til laderen og alt av betaling går automatisk.

BMW i5 Touring har altså dårlig tid, og bare få dager etter at tyskerne dro lakenet av den er det klart for en fysisk premiere. Den finner nemlig veien til helgens eCarExpo Oslo, så nordmenn som besøker Nova Spektrum (tidligere Norges Varemesse) i Lillestrøm kan altså sjekke den ut.

– Helt nye BMW i5 Touring blir et av våre høydepunkt på vår stand på eCarExpo i helgen. Der får den selskap av helt nye BMW iX2, BMW iX1, BMW iX og BMW i7. Sistnevnte med BMW Theatre Sceen for full kino-opplevelse i baksetet, sier Tegneby.

BMW i5 Touring skal for øvrig lanseres i mai, og det er åpnet for bestilling.

Det betyr at prisene er klare, og BMW i5 eDrive40 Touring har en startpris på 705.200 kroner, mens toppmodellen BMW i5 M60 Touring starter fra 1.099.700 kroner.

BMW Norge legger til at det er flere utstyrspakker som kundene kan velge mellom, og det kommer også godt utstyrte «Fully Charged»-utgaver til 859.900 kroner for i5 eDrive40 Touring og 1.159.900 kroner for i5 M60 Touring.

Og ja, det skal også tas inn noen tradisjonelle BMW 5-serie Touring, så de som ikke er helt klare til å gå over til elbil har noen alternativer.

Ok, vi startet med å fortelle at BMW måtte til Norge for å ta pressebildene av i5 Touring. For bilen var på en snarvisitt rett før jul, og ble foreviget i vakker norsk vinternatur.

– Det er lett å tenke at bilfoto er noe man gjør relativt raskt, men det ligger svært mye arbeid bak, både for planlegging og gjennomføring, når et slikt prosjekt skal gjøres i hemmelighet, sier Tegneby.

‒ På vegne av BMW Group ønsker vi derfor å rette en stor takk til Stadtlandet som viste seg fra sin beste side – og ikke minst Stad Hotell, Vestkapp Restaurant, Stad Kystbygg og flere privatpersoner. Uten den lokale entusiasmen og hjelpen hadde dette prosjektet ikke latt seg gjennomføre.

At BMW valgte Norge er selvsagt stas, og vi feirer med både en video og bildene av BMW i5 Touring på et Norges-besøk.

Her er videoen:

Og her har du bildene:

Bildeserie
Debatt