De som følger godt med har allerede fått med seg at Cupra har et nytt helelektrisk konsept på gang, for det spanske merket har allerede gitt oss et lite hint om hva som er på gang.
Det skjedde i slutten av august, og nå trekker de duken helt av konseptet.
-->
‒ Cupra UrbanRebel Concept er en radikal tolkning av selskapets urbane elektriske bil, som skal lanseres i 2025. Dette racerkonseptet gir en idé om formspråket til den framtidige gatebilen, og vil inspireres av denne, sier administrerende direktør Wayne Griffiths.
Cupra er eid av Seat, som igjen er eid av det store Volkswagen-konsernet. Det ferske spanske merket skal lage litt mer sportsligere biler, og får dermed en sentral plass nå som gruppen skal satse på elbiler.
‒ Den elektriske urbane bilen er et sentralt strategisk prosjekt ikke bare for vårt selskap, men også for Volkswagen-gruppen, ettersom målet er å produsere mer enn 500.000 årlige urbane elektriske biler i Martorell fordelt på forskjellige merker i konsernet. Den elektriske urbane bilen vil demokratisere og gjøre elektromobilitet tilgjengelig for massene, mener Cupra-sjefen.
Så hva kan massene forvente seg?
Jo, dette:
Dette er altså forløperen til det som skal bli en ny elektrisk og sportslig bil for urbane strøk, noe som betyr en kompakt størrelse. Ikke overraskende er konseptet basert på MEB-plattformen, i likhet med Cupra Born som blir merkets aller første elbilmodell.
At konseptet har rebell i navnet sitt, sier det meste om hva Cupra tenker rundt denne.
‒ Cupra UrbanRebel Concept gir racerbilen et spillifisering-utseende, og viser en radikal tolkning av selskapets elektriske urbane bil, sier Jorge Diez, Cupras designdirektør.
‒ Hver konturlinje og skulpturelle overflate i designet blir levendegjort av en drakt som bruker kinetiske partikler for å tilføre bevegelse til overflaten når lyset lyser over den.
Spanjolene forklarer mer enn gjerne hva de har tenkt designmessig rundt det oppsiktsvekkende konseptet:
Foran er hai-nesen skapt ved hjelp av en negativ overflate. Frontflaten understrekes også av den nye trekantede signaturen i hodelyktene.
Det svøpende vinduet genererer den visuelle effekten av en hjelm ‒ som i Cupra Tavascan Concept ‒ og gir kontinuitet mellom vinduene rundt hele bilen for å levere effekten av et flytende tak.
Ved å bevege seg til siden, viser bilen atletiske proporsjoner, takket være kilelinjen ‒ fra C-stolpen til inngangsdøren ‒ med diagonale skulpturelle overflater som skaper spenningskontrast. På skrå bakfra viser UrbanRebel Concept atletiske skuldre, som er en ny tolkning av designet som er sett hos Cupra Formentor.
Bak har den et ikonisk design takket være horisontale proporsjoner. På toppen av det gir den store spoileren ‒ et nikk til racerbiler sett i den virtuelle verden ‒ et skarpt utseende understreket av den negative overflaten under den.
Bilen er ikke bare litt kompakt, men ganske så liten med en lengde på 4,08 meter, en bredde på 1,80 meter og en høyde på 1,44 meter.
Under kameleon-drakten finner vi et drivsystem som leverer 250 kW (335 hk) kontinuerlig effekt og opptil 320 kW (429 hk) på sitt høyeste. Dette gjør at konseptet sprinter fra null til 100 km/t på kun 3,2 sekunder.
Mer enn dette sier ikke Cupra, og det spiller heller ikke noe stor rolle. De tekniske spesifikasjonene til den bilen som skal ut til massene i 2025 vil uansett endre seg i løpet av de fire årene, men nå har vi iallfall en idé om hvordan den blir seende ut.
Den skal nemlig baseres på denne:
Les også: