La oss starte med fronten først, den er spenstig og henter historiske BMW-former tilbake i en moderne grill, men den er også veldig annerledes enn det man har sett fra BMW de senere årene.
Mange BMW-folk er mest glad i forsiktige endringer. Jeg husker fortsatt oppstandelsen da Chris Bangle kom med sine designendringer for en del år tilbake.
-->
Da kona mi så den nye ladbare 5-serie touringen, så kommenterte hun at den nesten så litt gammel ut, og det er nok dette BMW nå gjør noe med. Vi ser ulike versjoner av denne fronten på nyheter som BMW IX og BMW I4 som er på vei, så det er nok noe vi må venne oss til med tanke på design fra BMW.
Fra denne vinkelen er det så langt jeg har fått med meg ingen store designdebatter, ganske lekre former for å si det litt forsiktig!
BMW er gode på å lage Coupé, og det er ikke så rart med tanke på at de tross alt har nesten 90 års erfaring med å lage elegante og sportslige Coupé-modeller. Vi vil med tiden også stifte nærmere bekjentskap med 4-serie Gran Coupé som har dører til baksetene også. Elbilversjonen i4 kommer som Gran Coupé om ikke så altfor lenge. Cabriolet kan man også få 4-serien som.
I videoklippet over får du bli med på en liten omvisning utenfor og inni bilen, samt på noen kjøreturer, man må jo bare høre den magiske motorlyden her!
En Coupé er lav, så det er ikke direkte superpraktisk å sette seg inn eller gå ut av bilen, men med biler som dette takler man slikt med et smil.
Setene er bare helt nydelige å sitte i, og du har alle innstillingsmuligheter, sitteputen kan forlenges og vinkelen justeres, sideklemmingen kan justeres, men de som har mye erfaring med BMW ser at man ikke kan justere vinkelen på øvre del av seterygg. Her bør uansett de fleste kunne finne en svært god sittestilling.
To meget gode skjermer og et godt ratt preger førermiljøet, men også et utrolig bra head-up display, deilig lyd fra anlegget til Harman Kardon og den deilige materialbruken som innebærer mye skinn og metall.
På kveldstid er det rikelig med ambientebelysning som understreker bilens eksklusivitet uten at det blir glorete og slitsomt.
Begge skjermer er naturligvis digitale, og har meget god kvalitet på grafikk og bilder fra kameraer. Du kan selv bestemme hva infotainmentskjermen skal vise deg i «hjem»-modus. Deilig med rattvarmeknapp når det ikke er så varmt og fint utenfor, men det blir raskt varmt inne i bilen.
Head-up displayet er utrolig bra, og viser virkelig god navigasjonsinformasjon når du trenger den, kunne jo blitt litt «mye» om den var der hele tiden.
Du har to meget komfortable bakseter, men de er nok designet for folk som er litt lavere enn meg.
Jeg er 184 cm lang, har en stor bakende og en lang rygg, og det er hodeplassen jeg får utfordringer med baki her.
Kneplassen er som du kan se over her meget god, så de som er under 180 cm kan nok sitte svært godt i disse baksetene.
Nå ville jeg aldri sitte i baksetet på en BMW M440i, for den er jo altfor moro å kjøre, men her er baksetet ikke aktuelt for min del på grunn av den nevnte manglende hodeplassen, må krøke meg sammen baki her, flaks med den, da tar jeg førersetet istedenfor.
De som sitter bak kan styre litt med klimaanlegget, for de har sin egen klimasone baki her, og de kan lade på 2 USB-C plasser.
På videoklippet kan du se den store skiluka.
I bagasjerommet har du plass til 440 liter, så her kan man lett dra på ferietur med bagasje. Rett nedenfor øvre gummilist ser man et par spaker som man kan dra i for å legge ned baksetene dersom man trenger ekstra plass til bagasje eller annet man skal frakte med seg i bilen. En krok på hver side til handleposer, og 12V plugg gjør bagasjerommet ekstra praktisk.
Første spørsmål som dukker opp når en ny elbil presenteres er: Kan den ha henger, hva er maks hengervekt??
Ikke helt sikker på om det er aller første spørsmål til de som vil kjøpe seg en BMW M440i, men vi kan likevel avsløre at den kan trekke henger, inntil 1800 kg faktisk, så her kan du dra med campingvogn på ferie om du vil, det må jo bare se litt kult ut med rette vogna bakom!
Det bør vel nevnes at man kanskje ikke først og fremst kjøper en BMW M440i xDrive Coupé på grunn av de praktiske egenskapene, men de er kjekke å kunne bruke i en eventuell argumentasjonsrunde dersom man ikke står helt alene om bilkjøpsbeslutningene i husholdningen.
Det er nok flere som først faller for de lekre Coupé-linjene, den sterke motoren og den fantastiske kjørefølelsen.
Her brummer det så man gliser fra en 3-liters rekkesekser som leverer 374 hk og 500 Nm, men glem nå tallene litt, for det er måten kreftene leveres på som betyr noe, og det er nesten så man ikke får nok svingete veier i nærområdet, for det er her nytelsen blir optimal. Det er noe av grunnen til at vi har med kjøring på nettopp slike veier med i videoen vår.
Kan man få nok av det? Nei, ikke om man skulle ha et ørlite snev av autofili i seg, da kan man ikke få nok av slike opplevelser!
Behovet for å utforske Norge og alle de vakre svingete veiene vi har her vokser raskt når man kan kjøre rundt i en BMW M440i Coupé. Bare man ser en solnedgang dagdrømmer man seg bort til magiske kjøreopplevelser i vakre omgivelser i dette landet som heldigvis er beriket med så mange svingete og krokete veier.
Dersom du skulle få behov for enkelte transportetapper på kjedelige motorveier kan vi avsløre at forbruket på våte motorveier ikke er så galt.
Her har vi kjørt 145,7 km fra Grimstad, og befinner oss i tunnelen mellom de to hovedavkjøringene til Larvik, og fram hit hadde vi en snittforbruk på 0,74 liter på mila.
Her er nok noe av svaret at motoren er en mildhybrid, med et 48v system som lagrer elektrisk kraft i nedbremsing og nedoverbakker, og som gir det tilbake ved start/stopp og ved akselerasjon.
Hvor mye ramler ut av kontoen din dersom du løper og kjøper deg en BMW M440i xDrive Coupé?
Surfer man seg inn på nettsidene til BMW ser man at akkurat denne motoriseringen starter på 865.501 kroner, men man vil jo som regel forsyne seg av det man finner fristende på BMW sine menyer over deilig ekstrautstyr, men da styrer du jo også litt selv hvor prisen lander. Vi klarte å «bygge» en til 946.801 kroner der vi neppe hadde savnet så alt for mye, men testbilen hadde bortimot alt av ekstrautstyr, og noe tilsvarende hadde fort kostet deg 1.078.451 kroner i dag.
Noe av det som gjør litt vondt i denne bransjen er å måtte levere tilbake biler som BMW M440i, som er så gode å kjøre, har så himmelsk motorlyd og trimmer alt av smilemuskler flere ganger daglig. Vi tillater oss å misunne de som kan ha en slik i garasjen, og ratte rundt med den i hverdagen! Du har det godt!!
Les flere tester hos Nybiltester