Da Porsche kunne vise sin aller første produksjonsbil kalt 356 tilbake i 1948, holdt merket faktisk til i Østerrike.
Men det tok ikke lang tid før Porsche flyttet tilbake til Tyskland, og helt fram til 1970-tallet lagde de biler som var i samme stil som 356-modellen. Eller som Porsche 911, som den berømte arvtakeren het.
-->
Det endret seg på 1970-tallet, for i 1976 kunne de presentere en 2+2 coupé kalt 924 som selvsagt skapte furore. Den var ment som en ny innstegsmodell, og var et samarbeidsprosjekt med Volkswagen ‒ som ville ha en sportscoupé i sin portefølje.
Men Porsche 924 var faktisk en lillesøster, for Porsche hadde allerede planer om en annen modell som til og med kunne erstatte selveste 911 ‒ modellen Porsche 928.
Også denne delte Porsche-folket som Moses delte Rødehavet da den ble presentert i 1977, og den dag i dag blir ikke folket enig om dette er en kul bil eller ikke.
Uansett, 924 og 928 var de første stegene mot andre type biler enn den rene sportsbilen 911, og som vi vet består Porsche nå av en rekke forskjellige biler ‒ inkludert SUV-modeller og elbiler.
Siden 928 debuterte i 1978 ble det solgt 60.000 eksemplarer av modellen før det ble satt sluttstrek 17 år senere, og bilen rakk også å hanke inn en årets bil-pris på veien.
Og at den aldri har fått en arvtaker er synd ‒ det mener iallfall franske Nardone Automotive.
De sier at en klasse som Porsche 928, som «med sin eleganse og glatte og ultramoderne stil, ikke kunne bli sittende fast i fortiden».
Så Thierry Nardone, en bilekspert med en forkjærlighet for Porsche, har sett for seg en moderne 928 som kan vise sitt fulle potensiale.
Dermed kan Nardone Automotive 45 år senere vise fram det de kaller «en raffinert og spennende GT som kombinerer komfort, ytelse og moderne luksus».
En restomod av en Porsche 928.
De har gjort en rekke endringer for å ta den inn i 2020-tallet, hvor karosseriet med sine muskuløse fangere er laget nesten utelukkende av komposittmaterialer, front- og baklyktene er spesialdesignet, og det samme er de smidde 18-tommers felgene inspirert av de originale hjulene.
På innsiden har interiøret fått en overhaling og det går i skinn og Alcantara, mens infotainmentet nå inkluderer Porsche Classic Management-systemet (PCCM) kombinert med et premium Hi-Fi-system og Apple CarPlay.
I motorrommet har den klassiske 8-sylindrede motoren funnet veien i oppgradert utgave, og de 400 hk skal sendes videre til hjulene via en ombygd original 5-trinns manuelle girkassen som nå har 6 trinn.
Kjøreegenskapene er oppgradert med ting som en aktivt kontrollert elektronisk fjæring, større bremser og adaptiv elektrisk servostyring.
Passende nok ble dette kunstverket vist fram under designuka i Milano tidligere i juni, og skal nå finne veien videre til fartsfestivalen i Goodwood senere denne måneden.
Porsche 928 skal formelt gjenoppstå i en oppgradert drakt i 2024, for da skal de første leveransene av denne fabelaktige bilen etter planen starte.
Her er fakta, og gå for all del ikke glipp av bildene som kommer under denne.
Fullt oppgradert motor med mål om 400 hk
Moderne ECU
Girkasse konvertert fra 5 til 6 trinn med differensial med anti-spinn
Redesignet for- og bakaksel og hjulspindel
Aktivt kontrollert elektronisk fjæring
Elektrisk servostyring med variabel handling i henhold til hastighet
Nye 18-tommers smidde hjul
Oppgradert bremsesystem
Karbonfiberkarosseri
Fullstendig redesignet interiør
Premium audio-system med Porsche Classic Management System (PCCM) og Apple CarPlay
Og her er det aller viktigste, nemlig bildene:
Les også: