En elektrisk superbil av en annen verden

Har du hørt om den elektriske superbilen du kan kjøre,men absolutt ikke kan røre?


Den er vakrere enn de aller fleste, den er elektrisk, har
1.020 hestekrefter og når 100 km/t på under 2 sekunder. Den høres ut som, på en
måte, en D-type med racingmotoren på 3.8-liter, men har i motsetning til den bilen
tre elmotorer.

Fortsatt ikke imponert?

-->
Hva med at den er bygd i karbon, aluminium og syntetiske
stoffer, og er så digitalisert på innsiden av du også finner en figur som
styrer utvidet virkelighet på dashbordet?

Og ja, den er fra en annen verden.

For selv om Jaguar har satt sammen noe av det lekreste vi
har sett på en stund, er det et ganske så stort problem med denne.

Elbilen Jaguar Vision GT Coupé finnes nemlig ikke i vår fysiske
verden.

Britene har nemlig bygd denne for Gran Turismo Sport i
spillverden, så den finnes kun i digital form.

Så ja, du kan faktisk kjøre den, men nei, du kan ikke ta på
den.

Og det er bittert, for dette er et smykke ut av en annen verden.

For det virkelig skarpe øye er det mulig å se spor etter
ikoner som både C-type og D-type som vant Le Mans i det digitale konseptet kalt
Vision GT Coupé, mens det som er under skallet er løsninger hentet fra de
elektriske racerbilene I-Type 4 Formula E and I-Pace eTrophy.

Jaguar har altså bygd denne akkurat som de gjør med en
fysisk bil, selvsagt med en ekstra mulighet til å ta designmessig grep som
muligens ikke ville fungert på en virkelig bil.  

Hvordan de har målt ytelsene må du ikke spørre oss om, men i
PlayStation-spillet har den altså 1.020 hk og et dreiemoment på 1.200 Nm.

Ja, den har til og med en vekt ‒ 1.400 digitale kilo.

‒ Vi er svært fornøyd med å kunne presentere Jaguar Vision Gran Turismo-prosjektet, sier Polyphony Digital-sjef Kazunori Yamauchi som står bak Gran Turismo-serien.

‒ Det var en flott opplevelse for oss å jobbe med Julian
Thomson, som er ny designdirektør hos Jaguar. Designen og ytelsen til denne
bilen er et resultat av teamets dyktighet, håndverk og mange års samarbeid. Vi
ser fram til å få sjåfører bak rattet neste måned.

Den elektriske superbilen legges altså til spillet i slutten
av november, og dermed blir eiere av spillet også stolte eiere av denne. Ikke
verst.

Slik er den i spillet:

Jaguar har altså en ny designsjef etter at legenden Ian
Callum valgte å trappe ned, og etterfølgeren Julian Thomson slapp løs en gjeng med
unge designere på dette prosjektet.

‒ Dette var et drømmeprosjekt for en designer, sier en av disse,
Oliver Cattell-Ford.

‒ Å lage en futurisk sportsbil for Gran Turismo gjør at
designet og idéene virkelige kan være uten grenser. Den må skape entusiasme hos
den kommende generasjonen, og viktigst, den må se og føles som en Jaguar.

Ok, om den virkelig ser og føles som en Jaguar kan vel strengt tatt diskuteres, men at den er imponerende er vel kanskje de fleste enige om.

Men.

Hva er egentlig rekkevidden til denne?

Her flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter