Citroën viser fram en elbil så liten at man kanskje ikke trenger sertifikat til å kjøre den.
Husker du Citroën 2CV?
Så hva er dette for noe?
Jo, dette er altså en helelektrisk mopedbil som er tilkoblet, og franskmennene legger også opp til et økosystem hvor det er mulig å reserve en slik bil via telefonen ‒ litt slik vi kjenner fra bysykler i dag. Dørene åpnes og lukkes for eksempel via en QR-kode på dørene.
Når du tar plass i en Ami One kan du ved hjelp av stemmen styre innstillingene for kjøretøyet. Føreren kan i tillegg koble seg opp mot andre tjenester for å finne parkeringsplasser, ladestasjoner eller planlegge sin videre reise.
Citroën har tenkt på alle de forskjellige behovene i forhold til leie- og delingstjenester, og det skal dermed være mulig å bestille denne for fem minutter, fem timer, fem dager eller langtidsleie i fem måneder eller leasing i fem år.
Dette er altså en mopedbil, og toppfarten er dermed 45 km/t. Rekkevidden er på 100 kilometer, og ladetiden helt opp til 100 prosent er opplyst til to timer via en ladestasjon. Men den kan også lades fra en vanlig stikkontakt, men da vil selvsagt ladetiden sprette kraftig opp.
For at medtrafikantene skal høre at den kommer har de lagt inn en lyd som er en organisk blanding av en kvinnelig og mannlig stemme, og denne endrer seg i takt med kjøretøyets hastighet.
Telefonen er blitt en viktig del av hverdagen, og det vil den også være i Ami One. Der kan den plasseres på et eget sted, og dermed opprettes kommunikasjonen med kjøretøyet. Avanserte funksjoner som infotainment og navigasjon vises av et head-up displaysystem.
Innsiden er litt som 2CV en gang var ‒ altså noe vi aldri har sett før.
Instrumentpanelet er selvsagt digitalt og måler 5 tommer, og det er ikke veldig mange fysiske knapper å se.
Det er to på rattet ‒ en til stemmekontrollen og en for å bla igjennom de forskjellige appene.
På høyre side av ratt og instrumenter er det ytterligere to, en startknapp og en for varselblinklys, samt at det er girvalg og en blåtannhøyttaler med volumkontroll.
Dette er altså en ultrakompakt elbil. Den er 2,50 meter lang, 1,50 meter bred og høy, og veier inn til 425 kilo.
Bilen blir vist fram under Geneve Motor Show som starter neste måned, men allerede nå kan du stifte nærmere bekjentskap med konseptmodellen.
2CV ble altså en gigantisk suksess etter at den kom på markedet i 1949, og totalt ble det produsert 5,1 millioner slike biler.
Ikke mangde andre modeller kan skryte av et slikt salg.
Slik så den blant annet ut:
Og bøndene var altså fornøyd.
Nå er det altså byfolket som skal godgjøres.
Kan Ami One bli 2000-tallets 2CV?
Følg bil24 på Facebook
Les også:


