I fjor kunne BMW presentere en ny favoritt blant kabriolet-fansen, nemlig en ny generasjon av den toppløse 4-serien.
Selvsagt var den nye utgaven utstyrt med toppmoderne teknologi, nye materialer og en masse assistenter, og i vanlig BMW-stil vanket det selvsagt også diverse utgaver av den forførende modellen.
-->
Topputgaven var kalt M440i, og her hadde tyskerne plassert den velkjente rekke-sekseren på 3 liter. Denne genererer 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm, og 0-100 km/t er oppgitt til 4,9 sekunder og toppfarten satt til 250 km/t.
Dette fikk selvsagt tuningspesialistene AC Schnitzer med seg, og denne gjengen har nå klar sine løsninger som skal tune modellen til et nytt nivå.
«Det faktum at vinden blåser rundt nesen din i en kabriolet er selvfølgelig akkurat hva det handler om ‒ med 4-serien Convertible signert AC Schnitzer kan imidlertid vinden noen ganger blåse litt mer, takket være ytelsesoppgraderingene som er tilgjengelige for M440i, 430i, 420i og 430d-modellene», melder selskapet selv.
Schnitzer understreker at ytelsesoppgraderingene også dekkes av garantien, og de nye kreftene er som følger: 224 hk for 420i (opp fra 184 hk), 300 hk for 430i (opp fra 258 hk), 330 hk for 430d (opp fra 286 hk) og opp til 420 hk for topputgaven M440i som altså originalt har 374 hk.
I en toppløs bil som 4-serie Cabriolet er det ikke bare vinden man hører, for motorlyden spiller også en rolle i opplevelsen. Schnitzer har satt inn nye lyddempere i rustfritt stål bak, og det er mulig å velge forskjellige enderør for eksempel i krom eller karbon som skal sørge for en «klangfull bakgrunnslyd», som de selv sier. Det er også mulig med solo-stuss for de som ønsker det.
En ekte tuner senker selvsagt bilen, noe også Schnitzer har gjort. Et nytt sportsoppheng senker bilen med ca. 15-25 mm, og de har også et rent senkesett for de som heller vil gå for det.
Hjul er også viktig, og her byr selskapet på nye felger i 20 tommer og 235/35 dekk foran og 265/30 bak. De har også klar noen 19-tommere for de som ønsker å bruke standard dekk.
En tredje viktig ting for sportslige biler er aerodynamikken. Her byr Schnitzer blant annet på en ny frontsplitter som gir 35 kilo økt marktrykk på forakslen (ved 200 km/t), og de har selvsagt også designet nye spoilere og sideskjørt og slike ting.
Til slutt har de gjort innsiden enda mer sportslig med blant annet enda mer aluminium, for eksempel til girhendlene og pedalsettet.
Resultatet av alt dette kan du sjekke ut under, en BMW 4-serie Convertible av AC Schnitzer:
Les også: