ABT Sportline følger et motto om å alltid være bedre enn andre, og skal i tillegg alltid bli bedre enn de selv har vært. Så det å stå stille betyr det samme som å gå baklengs.
Nå har verdens største tuner av biler fra Volkswagen-gruppen utviklet en ny teknologi for to alt annet en stillestående modeller fra Audi, nemlig RS 6 og RS 7. Mer eksakt spesialutgavene til ABT som er døpt Legacy Edition (LE).
-->
Er det en ting ABT kjenner så er det RS-utgavene til Audi, og senest i juli kunne de vise fram en tunet utgave i Legacy-serien. Da hadde de løftet kreftene fra den originale 4.0-liters V8 biturbo TFSI på 630 hk og 850 Nm opp til 760 hk og 980 Nm.
Dette hadde de klart via en ABT turbolader og en ABT intercooler samt ABT Power R-teknologien. Men de var fortsatt ikke helt fornøyde.
Nå har de tatt tak i motoren 4.0 bi-turbo (DJPB) som allerede kan flekse 820 hk, og lagt til noe som kryptisk nok er forkortet IWI. Det høres komplisert ut, og forkortelsen er også det.
Det står nemlig for Indirect Water/Ethanol-Injection, og på norsk blir dette altså indirekte vann/etanol-injeksjon. En slags innsprøytning, altså.
ABT forklarer at det avanserte og nye IWI-systemet har en injeksjon montert foran motorens to gassventiler, og dette ekstra injeksjonssystemet er regulert av en elektronisk kontrollenhet som også er nyutviklet av ABT Sportsline.
Videre forklarer de at etanol er spesielt godt egnet på grunn av sin tilgjengelighet og gode fysiske verdier. Etanol finner vi som kjent i både alkohol og parfyme, men stoffet fungerer også ypperlig til å blandes i bensin og dermed høyne oktantallet.
Det utnytter altså ABT.
‒ IWI-teknologien gir oss det termodynamiske fordeler for å kunne vise den mest varige kraften i disse ytelsesområdene. Gjennom IWI-injeksjon sørger vi for meget sterk intern kjøling av motoren, sier Thomas Biermaier, administrerende direktør i ABT.
‒ Dette gjør at mer ladeluft eller oksygen kan tilføres for forbrenning av drivstoffet, noe som resulterer i permanent høyere ytelse.
Resultatet er altså en RS 7 med vanvittige 1.000 hk, og i denne anledningen også kledd i en slags beige drakt. Resultatet er ganske så oppsiktsvekkende å se på:
ABT er proffe, så her finner vi ikke noen hjemmelagde løsninger. Så aktivering av IWI-systemet gjøres via RS-knappen på rattet til RS 6 LE og RS 7 LE.
For å aktivere den må RS-knappen holdes nede i ett sekund, og den ekstra kraften som lyder på 1.000 hk og rundt 1.150 Nm blir dermed tilgjengelig ved behov.
Men det er ikke bare å gi en motor vanvittige 1.000 hk og håpe på det beste. Så ABT har oppgraderte flere komponenter, som for eksempel et karbon-inntakssystem med større turboluftinntak og optimalisert turboladere.
I tillegg har de to utgavene spesielle intercooler med større luftinntak i frontforkleet, og pakken inkluderer også smidde stempler med kompresjonsreduksjon, forsterkede koblingsstenger og stempelstifter, sportskatalysator med bensinpartikkelfilter, et eksosanlegg og ekstra oljekjølere, forklarer tyskerne.
Bilene kommer også med noe så snålt som en ekstra vann/etanoltank på 15 liter, for det er slik at indirekte vann/etanolinjeksjon tilføres via en tank.
Denne er mulig å fylle med ABT IWI-væsken under det vanlige påfyllingshullet, og en IWI-tankfylling skal holde for opptil 3.000 kilometer. Dette tilsvarer forbruk på 0,05 per mil.
Og ingen fare. Bilene er også utstyrt med en sensor som viser nivået, akkurat som bensinindikatoren. Denne vises i APP myABT eller i MMI via Apple CarPlay, og væsken kan også enkelt bestilles via myABT-appen.
Resultatet er noen av de villeste RS 6 og RS 7 kloden har sett, og de som lurer ‒ prisen for en slik 205.000 euro. Og nei, det inkluderer ikke basisbilen, så denne moroa koster.
Men resultatet er uansett noe helt for seg selv, og slik kan en Audi RS 7 med 1.000 hk under panseret se ut:
Les også: