En av de lekreste racerbilene gjennom historien er Jaguar C-Type, en bil som sist ble laget i 1953. Men nå kan noen heldige kunder bestilles seg en helt ny en.
Dagens racerbiler er ikke akkurat kjent for å være estetisk vakre, hvor store spoilere, luftinntak og skarpe linjer dominerer. Bilene er nemlig laget for å være mest mulig effektive, noe som går utover det linjelekre som sportsbiler generelt er kjent for.
Men slik har det ikke alltid vært, og går vi riktig langt tilbake i tiden var racerbilen også rullende kunstverk. Og da er et av verdens mest berømte løp en god målestokk, 24-timersløpet Le Mans.
-->
Det første løpet ble kjørt i 1923, og til å begynne med ble løpet vunnet av disse firkantede bilene vi kjenner fra det tiåret.
Men i 1931 stilte Alfa Romeo på startstreken med en ganske så oppsiktsvekkende racerbil, nemlig 8C. Her var de firkantede formene erstattet av mer aerodynamiske linjer, og med svært potent V8 (derav navnet på bilen) herjet Alfa Romeo 8C med konkurrentene.
8C tok like godt fire serie på rad, og satte lista for framtidige racerbiler.
Den første av de små «runde» racerbilene vi husker fra 1950-tallet som vant Le Mans var Ferrari 166, som vant den første utgaven etter krigen i 1949.
Da hadde allerede Jaguar kommet med sin første «moderne» sportsbil, XK120. Denne introduserte det britiske merket i 1948, og planene ble raskt utvidet til å inkludere en racerbil av denne.
Jobben med å utvikle denne tilfalt Malcolm Sayer, en designer som også var ekspert på aerodynamikk. Og resultatet var noe ganske så oppsiktsvekkende.
Selv om det var en XK120 var bilen så spesiell at den måtte få et eget navn, og siden dette var en konkurranseversjon var det valgte ganske enkelt ‒ C-Type som i Competition Type.
Blant annet takket være sine aerodynamiske linjer gikk den helt til topps i Le Mans på det aller første forsøket i 1951, før Mercedes med sin første racerbil etter krigen, den voldsom lekre W194 (300 SL) tok seieren året etter.
Men Jaguar slo tilbake i 1953, og tok sin andre seier med C-Type. Året etter startet Jaguar med å utvikle den neste bokstaven, og D-Type skulle vinne tre Le Mans på rad mellom 1955 og 1957.
Britene satte totalt sammen 53 C-Type i løpet av tre år, hvor 43 ble solgt til private eiere med faste 1951-spesifikasjoner som inkluderte en motor med 200 hk og trommelbremser.
Jaguar selv videreutviklet bilen som vant Le Mans i 1953, og denne kunne blant annet skryte av noe helt nytt kalt bremseskiver. Under panseret monterte Jaguar inn en 3.4-liters rekkesekser som hevet hestekreftene til 220, og sammen med bremseskiver holdt til en soleklar seier.
Faktisk tok C-Type dobbeltseier, og for sikkerhet skyld ble en tredje C-Type også nummer fire. Nærmest total knock-out.
‒ Kjørt av noen av de mest beundrede racerførerne i historien, la C-typen grunnlaget for Jaguars suksess innen langdistanseracing og er synonymt med design og teknisk innovasjon, sier Dan Pink, direktør for Jaguar Classic.
Og nå viser det seg at 1953 likevel ikke var et endelig farvel til den flotte racerbilen.
‒ 70 år etter er Jaguar Classic stolt over å kunne bruke de nyeste innovasjonene innen produksjonsteknologi, sammen med tradisjonelle ferdigheter og kompetanse, til å introdusere denne legendariske bilen for en ny generasjon entusiaster.
Jaguar har ikke tatt seg noen kunstriske friheter, og har faktisk gravd fram det som er av dokumentasjon for å gjøre 2021-modellen av C-Type mest mulig autentisk ‒ selvsagt bygd for hånd.
Dette er noe den klassiske avdelingen har god erfaring med, ettersom de har laget fortsettelsesutgaver av både E-Type, XKSS og D-Type tidligere.
De nye C-Type-bilene får spesifikasjonene til 1953-bilen, og Jaguar har også utviklet en nettbasert konfigurator hvor de åtte heldig eierne selv kan se og velge farge og andre detaljer. Jaguar lar kundene velge mellom 12 autentiske utvendige farger og åtte for interiøret. Du skal få bilder av alle fargene, så du kan jo for moro skyld vurdere hva du ville valgt.
Vi får håpe at bilene ikke bare blir plassert i private samlinger når de blir levert neste år, men faktisk deltar på historiske løp og andre begivenheter.
For en slik vakker racerbil skal selvsagt vises fram, noe vi herved gjør med disse bildene:
Les også: