En Audi A1 med 240 hk

ABT har gjort det igjen. Denne gang har de kastet segover minstemann i Audi-familien, og gitt A1 en aldri så liten dose medstyrkedrikk.


Det er alltid noe sjarmerende med små biler. Fiat 500,
spesielt den gamle versjonen, er kanskje i særklasse, men hvem smiler ikke når
de også ser en Boble eller en Mini. Ja, selv en gammel og firkantet Polo har
sin sjarm.

Dagens mer moderne småbiler har kanskje ikke den samme utstrålingen,
men også slike kan skape glede.

-->
Spesielt om du sitter i en Audi A1 med de tre bokstavene ABT.

Nå er ikke A1 en skikkelig minibil, for den bikker akkurat
fire meter i lengde. Men det er den mest kompakte modellen Audi byr på, og denne
kommer også i en ganske så sprek versjon. 40 TFSI har nemlig solide 200
hestekrefter under panseret, og er en slags forkledd Golf GTI.

Men det er et nytt overhode i A1-familien, en versjon som det
engelskmennene så ganske kult kaller «pocket rocket» ‒ en lommerakett.

Det er altså tunerne hos tyske ABT som har kastet seg over A1,
og laget seg en aldri så liten kopi av den legendariske Audi Sport quattro fra
1984/1985. Dette var en skikkelig hissigpropp av en S1-versjon, og i utgangspunktet
bygd for rally.

Den hadde tre små luftåpninger under panseråpning, kort akselavstand og turbo, og med over 300 hestekrefter ble det for vilt selv for Audi. De satte sluttstrek på 214 biler.

Nye A1 kommer også ganske så kult med de tre luftåpningene under panseråpningen foran, har kort akselavstand og byr på en turbo.

En Sport quattro ‒ foruten kreftene.

Det siste fikser ABT-versjonen.

For en Audi A1 ABT kan nemlig by på 240 hestekrefter og et dreiemoment på 360 Nm, noe som til og med er 10 Nm mer enn det Sport quattro hadde.

ABT-settet sørger altså for 40 flere hk og 40 mer Nm enn 40
TFSI-versjonen ‒ en skikkelig 40-trippel der altså.

Som vanlig er det settet ABT Engine Control som sørger for å
vri mer saft ut av motoren, uten at det skal gå utover holdbarheten. ABT er
tross alt en slags offisiell trimmer for Volkswagen-gruppen.

Det er ikke bare motoren som har fått seg en overhaling.

ABT-settet senker også bilen mellom 25 og 30 mm, og de har
satt på 18-tommers ABT Sport GR-felger som kommer både i matt svart og glinsende
svart.

Resultatet av det hele kan du sjekke ut i denne bildeserien,
en A1 som fører arven fra Sport quattro videre:

Les også:

Les mer om:

Nyheter