Svenske Candela utvikler banebrytende elektriske båter. Så var er da mer naturlig enn at svenske Polestar som vil utvikle banebrytende elbiler blir en partner.
Den elektriske revolusjonen begrenser seg selvsagt ikke bare til personbiler. Her skal alle slags kjøretøy med, og det inkluderer de som befinner seg i det våte elementet.
Og en av de som helt klart viser vei der er Candela, som allerede har klar sin første serieproduserte fritidsbåt ‒ Candela C-8. Den hadde faktisk premiere på en båtmesse i Helsinki så sent som i forrige uke, og er ganske banebrytende.
-->
Elbåten er utstyrt med en knøttliten motor, da mener vi i fysisk størrelse, og denne som er laget av svenskene selv huser 80 hestekrefter.
Båten er også utstyrt med noe så spesielt som undervannsvinger av kullfiber, og dette fører til at båten løfter seg over vannet og på det nærmest suser lydløst av gårde.
En slik hydrofoil-løsning gjør båten langt mer effektiv enn de som må brøyte seg gjennom vannflaten, og i tillegg vil ikke båten rulle eller slå i bølgene ettersom skroget ikke er i vannet. Så glem sjøsyken.
På toppen av dette lager den nesten heller ikke bølger etter seg, ettersom det kun er vingene som bryter vannoverflaten.
Marsjfarten til C-8 lyder på 20 knop, og da holder også strømmen til to timers rekkevidde.
I tillegg har Candela også på gang en ferje som heter P-12, og denne skal settes i rute i farvannet rundt Stockholm neste år. Og ja, også den er elektrisk og flyr over vannet.
Polestar har selvsagt fulgt med på reisen til Candela, for de deler jo verdier knyttet til innovativt design og forpliktelser knyttet til bærekraft. Og nå nøyer de seg ikke lenger med bare å følge med.
‒ Jeg er fascinert av måten Candelas båter glir elegant og effektivt gjennom, eller enda bedre, over vannet – et fantastisk bevis på den flotte estetikken og opplevelsen moderne, bærekraftig teknologi kan skape, sier en imponert Polestar-sjef, Thomas Ingenlath, som bekrefter et samarbeid mellom de to svenske merkene.
‒ At Polestar blir del av fremtidige prosjekter med Candela, ved å levere en viktig del av den innovative fremdriften til båtene, er suverent. Som batterileverandør til Candela kan vi bidra til å drive overgangen til renere hav og innsjøer, og elektrifisere vanntransport.
Candela har selv beskrevet C-8 både som havets Tesla og som en iPhone, så det skal iallfall ikke stå ambisjonene.
‒ Polestar er en drømmepartner for oss, sier Gustav Hasselskog, administrerende direktør i Candela.
‒ Mens elektrifisering av biler har kommet langt de siste årene, har marinesektoren hengt etter. Å kombinere vår effektive hydrofoilteknologi med batterier med høy kapasitet fra Polestar, betyr at vi sammen kan fremskynde bruken av elektriske båter på massemarkedet.
Leveringene av batteri- og ladesystemer til Candela, den første slike avtalen med en tredjepart for bilmerket Polestar, er bare starten på samarbeidet.
Begge merkene har nemlig forpliktet seg til å utforske ytterligere muligheter for fremtidig samarbeid, så det kan komme mye spennende ut av dette.
Både Candela og Polestar kunne presentere sine første modeller i 2019, Candela med C-7 og Polestar med Polestar 1.
Begge modellene var en slags oppvarming, og siden har begge kommet med modellene som skal i masseproduksjon ‒ Candela C-8 som altså akkurat har hatt premiere og Polestar 2 satt i produksjon i 2020.
Slik ser batteriløsningen til Polestar ut:
Les også: