Dette er noe så unikt som en ren helelektrisk Mercedes-AMG-modell. (Fotos: Mercedes)

Elektrisk AMG-monster testes i kulden

AMG.EA-plattformen skal få hjul å rulle på, og nå testes den første helelektriske rene Mercedes-AMG-modellen i Nord-Sverige.


Som flere andre store merker har også Mercedes delt opp den framtidige elbil-satstingen i flere plattformer, og dette inkluderer også en som heter AMG.EA.

Dette står for AMG Electric Architecture, og planen er at de første bilene fra denne sportslige plattformen lokalisert i Sindelfingen skal være på plass i løpet av neste år.

Vi har allerede fått et hint på hva AMG kan by på, for to dager etter at vi feiret 17. mai i fjor kunne tyskerne vise fram Vision AMG. Visjonen skal vise vei for «vanlige» AMG-modeller, akkurat slik studien Vision EQXX skal for framtidige Mercedes-modeller.

Det er grunn til å ha forventinger, for sistnevnte har altså praktiske rekkevidder som bikker 1.000 kilometer…

Hva AMG.EA kan by på vet vi bittelitt mer om, for nå viser Mercedes bilder av en svært kamuflertkledd AMG som er på vintertest i Nord-Sverige. Ok, bilder i flertall er ofte ganske mange, men Mercedes nøyer seg med kun to.

Her er bilen fotografert på skrått forfra:

Nå sier ikke Mercedes mye om den kommende elbilen som altså blir den første rene helelektriske AMG-modellen, eller ‒ de sier faktisk ingenting.

Men det vi vet er at denne skal ta over for dagens 4-dørs Coupé-modell, og testen i Nord-Sverige er en del av et stort testprogram før den går inn i produksjon.

Her testes forskjellige komponenter og systemet generelt, og etter den har gjort vintertestene skal den videre til andre kontinenter og klimaer ‒ akkurat slik Mercedes gjør med alle nye modeller.

Stjernemerket lover mange nyvinninger med framtidens elektriske AMG-modeller, og plattfiormen er da også basert på drivkonseptet med aksial-flux-motorteknologi, som ifølge tyskerne tilbyr en uovertruffen blanding av krafttetthet, størrelse og vekt.

Tidligere har Mercedes avslørt at det bor opp mot 500 hk og 800 Nm i en slik motor, og dobler vi det antallet så nærmer vi oss altså 1.000 hk.

 

Den nye kraftenheten er koblet sammen med et nytt høyytelses høyspentbatteri, så det blir også spennende å se hva denne lander på når det kommer til rekkevidde.

Det finnes allerede elektriske AMG-utgaver, men dette er litt råere utgaver av nåværende modeller. Den som testes i Sverige nå blir altså den aller første rene og helelektriske AMG-modellen.

Her er det andre bildet som Mercedes viser av bilen, og ikke stol på at den får slike baklykter. For har de altså kamuflert bilen etter alle kunstens regler.

Bilen skal altså fungere greit også på vinterhalvåret her i Norge, for under testene i Nord-Sverige krøp kvikksølvet helt ned til -25 grader.

Mercedes vil ikke bekrefte noe rundt når denne kommer, men har tidligere sagt at den første AMG.EA-modellen skal være på plass i 2025. Så ja, vi kan forvente oss den kraftpakken av en elbil neste år en gang.

Les også:

Debatt