Dette er intet mindre enn en Armani-utgave av Fiat 500e. (Fotos: Fiat)

Elegant Armani-versjon av Fiat 500e

Du kan vel neppe kjøre mer elegant enn i en bil som bærer Armani-navnet? Nå kommer den lille elbilen Fiat 500 i en slik versjon.


Tilbake i 2020 hadde Fiat klar en liten med veldig stor nyhet. Et av de aller største ikonene i bilverden, Fiat 500, skulle nemlig ta steget over til den elektriske verden.

Det var selvsagt pomp og prakt da de avslørte nyheten, og Fiat hadde også en stor overraskelse på lur.

-->
Det var nemlig duket for tre spesialversjoner som skulle auksjoneres bort, og ikke noen hvilken som helst. Bak hver av de tre bilene sto nemlig noen skikkelige tungvektere ‒ motehuset Giorgio Armani, smykkeprodusenten Bvlgari og møbelselskapet Kartell.

Ja, du har selvsagt lyst til å se de tre meget spesielle 500-utgavene, og her har du dem servert på et brett. 

Nå tar Fiat og Armani samarbeidet et hakk videre, for det er på gang en Fiat 500e Giorgio Armani Collectors edition. Nå kommer ikke denne i entall, så dette er en bil som alle kan kjøpe ‒ også nordmenn.

‒ Det er lite som slår Fiat 500 når det kommer til design og historie, sier Harald Svindseth, direktør for Fiat hos Bertel O. Steen.

‒ Nå kan vi tilby denne bilen i et unikt samarbeid med Giorgio Armani. Dette er den nye toppmodellen av 500, og sammen med Armani viser Fiat her både eleganse, håndverk og design på sitt beste.

Det er selvsagt spesialavdelingen Fiat Centro Stile i Torino som står bak denne, og ja, sammen med Giorgio Armani. De har jobbet for å komme opp med en utgave som skal trekke ut essensen av de to merkevarene.

Fiat forklarer at inspirasjonen er hentet fra moteverdenen, så alt fra valg av materialer, farger, og ikke minst fokus på de minste detaljer er nøye vurdert for å skape en Fiat 500e som fortjener tilleggsnavnet Giorgio Armani.

Som du skal få se av bildene helt nederst er Fiat 500e Giorgio Armani Collector's edition tilgjengelig i to farger, og den ene er selvsagt mørkegrønn. Det gjenspeiler nemlig Giorgio Armanis signaturstil og smak, mens den andre er en keramisk grå-beige farge.

Utvendig har de gått for eleganse med et minimum av kontraster og utsmykkinger, som også er i tråd med Armanis generelle uttrykk. Som ekte spesialutgaver er Armani-utgavene også skodd med litt mer spesielle hjul, og felgene viser logoen til Giorgio Armani.

På innsiden kan Fiat fortelle at det er fokus på detaljer og avansert håndverk, og sier at materialene, og ikke minst sømmene, skal lede tankene over på tradisjonelle skredderteknikker.

Her er det selvsagt litt mer eksklusive materialer, og i tillegg har de kombinert flere håndverksmessige teknikker. På innsiden kan man blant annet se en dashbordinnsats laget av laserkuttet tre.

Også de på innsiden skal få med seg at de sitter i en ekte Armani-bil, for logoen pryder også seter, og det er Armani-signaturen både på dashbordet, i dørene og på bakruten.

Og som litt ekstra krydder vil også de som bestiller en Armani-versjon få et signert bevis fra Fiat-sjef Olivier Francois og Giorgio Armani, noe som jo er litt kult.

Importør Stellantis forventer de første bilene til Norge i løpet av første halvår 2025, så den bør ikke være altfor langt unna.

Bildene er allerede her, så her har du den nye sjefen ‒ toppmodellen Fiat 500e Giorgio Armani Collector's edition:

Les også:

Debatt