Elbilversjon av selveste Alpine A110

Og ja, Alpine lover også en toppløs utgave av elbilen Alpine A110 E-ternité.


Man kan trygt slå fast at Renault traff med gjenopplivingen av merket Alpine i 2017. For bilverden er nå inne i en periode hvor det stadig dukker opp nye restomod-modeller, nye og nå ofte elektriske utgaver av gamle biler.

Alpine er et ærverdig fransk merke som tilbake i 1963 skapte furore med sportsbilen A110, som etter hvert også ble en suksessrik rallybil med flere seire i rally-VM. Men i 1977 annonserte Renault at de heller skulle satse på egne biler i motorsporten, og i 1995 var det helt slutt for Alpine-merket ‒ men heldigvis ikke for alltid.

-->
For under Genève Motor Show i 2017 hadde nemlig Renault med seg litt av et trekkplaster, nemlig en ny Alpine A110. Det var altså duket for comeback både for Alpine-merket og den legendariske sportsbilen.

Siden har den kompakte retrobilen blitt hyllet for sine fantastiske kjøreegenskaper og hanket inn en masse priser, og det har heller ikke vært noen grunn til å frykte at den elektriske framtiden skal ta livet av merket.

I januar i fjor meldte nemlig Alpine at de skal lage elbiler, og inkludert i planene var en arvtaker til A110 laget i samarbeid med Lotus ‒ merket som har på gang den nærmest uvirkelige og helelektriske Evija med nærmere 2.000 hestekrefter.

Bakgrunnen er ganske enkel. Da Luca de Meo overtok som sjef for Renault i 2020, sa han følgende: «Jeg ønsker å elektrifisere Alpine for å bevare navnet for all evighet».

Alpine-sjef Laurent Rossi tok han på ordet, og resultatet ser vi nå. En 100 prosent elektrisk utgave av A110 med tilnavnet E-ternité. Slik ser elbilversjonen ut:

Elbilversjonen blir litt av en 60-årsgave til A110 til neste år, og Alpine har ikke tenkt å ofre kjøreegenskapene på elbilens alter. E-ternité er faktisk kun 258 kilo tyngre enn den med forbrenningsmotor, og veier inn til 1.378 kilo. Målet er for øvrig 1.320 kilo når den går inn i produksjon.

Nå har Alpine det muligens litt enklere enn andre merker når de skal ta fatt på overgangen til elbiler, for moderselskapet Renault er en av de virkelige veteranene på dette området. Renault Zoe som kom i 2012 er regnet som en av de viktigste bilene i overgangen til elbiler.

Mer eksakt sier Alpine at de har fire innovasjoner knyttet til den nye A110-utgaven:

  • Et innovativt multimediasystem som bruker førerens personlige nettbrett for en intuitiv og naturlig tilkoblingsopplevelse, basert på Google eller Android, slik at alle brukerens applikasjoner kan sentraliseres på en enkelt enhet
  • Et toppmoderne lydsystem med 8 høyttalere for å gjenskape surroundlyd.
  • Innovative materialer for å kombinere ytelse og bærekraft
  • En «top-off»-løsning som lar deg nyte stillheten til den elektriske teknologien: en drøm om å kjøre en elektrisk Alpine A110 i det fri, uten lyd

Alpine har altså også banket på Renault-døren, og fått låne batteriløsningen til Renault Mégane E-Tech. Det betyr 12 batterimoduler, men ikke plassert på samme måte. Ingeniørene har nemlig plassert fire moduler foran og åtte bak, og igjen er grunnen enkel ‒ de jakter den perfekte vektfordelingen.

I tillegg har de utviklet en ny dobbelt-clutch girkasse (DCT) med to gir, og selvsagt gitt den en ny senterskjerm og et lydanlegg med åtte høyttalere samt brukt nye og moderne materialer på både utsiden og innsiden.

Og den store nyheten som elbilversjonen kommer med er at Alpine endelig hører på de som har ropt etter en kabrioletutgave av A110, for nå blir disse hørt. Alpine melder at de har funnet løsninger som beholder stivheten og dermed kjøreegenskapene selv uten en topp, så dette lover svært så bra.

Den elektriske sportsbilen har 239 hk og 300 Nm dreiemoment, og 0-100 km/t er oppgitt til 4,5 sekunder, sånn cirka det samme som dagens A110.

Toppfarten er opplyst til 250 km/t, mens rekkevidden foreløpig er opplyst til 420 kilometer.

Her er bilder av Alpine A110 E-ternité som skal vises fram under helgens Frankrike Grand Prix i formel 1:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter