Elbilene skrev historie i Sverige

I mars ble det for aller første gang i Sverige solgt flere elbiler enn ladbare hybrider.


Svenskene har vært lunkne til rene elbiler, og foretrekker
som kjent aller helst Volvo som jo fortsatt ikke har helelektriske modeller.

Men den svenske regjeringen har kommet med flere tiltak som
skal stimulere overgangen til utslippsfri biler ytterligere, og med introduseringen
av Tesla Model 3 ser det endelig ut til at elbilene begynner å få litt momentum
også over grensa.

For ifølge selskapet Power Circle ble det i mars registrert 2.236
elbiler, og for første gang i historien var de mer populære enn de ladbare hybridene
som landet på 1.714 biler.

‒ Det er uhørt spennende å følge elbilutviklingen akkurat
nå, soer Alexandra Andersson, prosjektleder og statistikkansvarlig i Power
Circle.

‒ 2019 er året da flere bilprodusenter tilbyr riktig attraktive
modeller som tar ordentlige markedsandeler allerede fra lanseringen av, legger
hun til.

Model 3 var Sveriges 5. mest solgte modell i forrige måned
med 1.005 biler, mens Volvo S/V60 toppet med 2.031 biler.

Ifølge Bil Sweden hadde ladbare biler en markedsandel på
14,4 prosent i mars, mot 7 prosent i mars 2018.

I fjor introduserte den svenske regjeringen et nytt avgiftssystem
for nybilene som skal vri salget over på de mer klimasnille bilene.

Systemet er kalt bonus malus, hvor «bonus» betyr mindre
avgifter for biler med et CO2-utslipp under 61 g/km, mens «malus» betyr økte
avgifter for biler som overskrider 95 g/km.

Men det hjelper lite å kjøpe slike biler om det ikke er
mulig å lade dem, og over grensen finnes det kun 1.828 offentlige ladestasjoner.
Men tidligere denne uka økte regjeringen potten rundt klimasatsingen opp til
totalt 1,5 milliarder kroner, og det vil poppe opp flere ladestasjoner utover
året.

Totalt finnes det 78.609 ladbare biler med svenske skilt.

Men alle er ikke like fornøyd med det nye bonussystemet i
Sverige.

Volvo garanterer for eksempel at deres biler kan kjøres på syntetisk
biodiesel HVO100, mens Ford kommer med en helt ny Kuga som kan benytte etanoldrivstoffet
E85.

Ingen av disse får avgiftslette i det nye bonussystemet.

‒ Det er på tide å evaluere og revurdere bonus-malus. Hvis
systemet ikke kan endres, slik at det rettferdig belønner alle klimavennlige
kjøretøy, er det like bra å avvikle bonus-malus, sier Gustav Melin i Svenska
Bioenergiföreningen.

‒ Som systemet er utformet i dag, blir en dieselbil som
kjører på 100 prosent fornybar diesel straffet, selv om den har samme
klimapåvirkning som en elektrisk bil. Sistnevnte får en veldig høy bonus. En ladehybrid
får også en stor bonus, selv om det ikke er noen garanti for at den kjører mest
på strøm. De fleste ladehybrider gir dårligere klimautnyttelse enn en diesel
som kjører på ren biodiesel.

I mellomtiden har Teslas billigste modell tatt Europa med
storm.

Model 3 satte ny månedsrekord i Norge med et salg på hele 5.315 registreringer, og den føk også rett inn på salgstoppen i Sveits.

Ifølge Auto Schweiz ble det registrert 1.094 Model 3 i Sveits
i forrige måned, mens nummer to på salgslisten var Skoda Octavia med 801 biler.

Dette er første gang i historien en elbil topper bilsalget i Sveits, landet som også satser tungt på hydrogen. Hyundai skal begynne å teste ut hydrogendrevne lastebiler der senere i år, og blant annet skal norske Nel være med å bygge opp et nettverk av hydrogenstasjoner i alpelandet.

Les mer om:

Elbiler Nyheter