Den store Stellantis-familien satser tungt på elbiler, noe som også er godt nytt for de elbilene som allerede er på markedet. Slik som de to fra Peugeot, e-208 og e-2008.
Begge disse ble lansert tilbake i 2019, og i likhet med andre Stellantis-merker basert på eCMP-plattformen har de et drivverk som inkluderte et batteri på 50 kWh og en 126 hk sterke elmotor.
-->
Dette resulterte i en WLTP-rekkevidde for e-208 på 340 kilometer, mens den litt større SUV-modellen e-2008 måtte nøye seg med 320 kilometer.
Men tross en kanskje litt begrenset rekkevidde har begge bilene vært ganske suksessfulle, og produksjonen nærmer seg 100.000 biler.
Og nå blir de enda litt mer konkurransedyktige.
Først av alt har Peugeot satt på nye og mer rulle-effektive dekk, som for lillesøster betyr 16-tommere og for storesøster 17-tommere.
I tillegg har franskmennene gjort mekaniske endringer på girboks-utvekslingen, noe som skal optimalisere rekkevidden på veier og motorveier.
Til slutt har de kommet med en ny varmepumpe koblet til en fuktighetssensor installert på toppen av frontruten, og denne skal optimalisere energieffektiviteten rundt oppvarming og klimaanlegg.
Informasjonen fra denne skal gjøre det mulig å kontrollere luftresirkulasjonen i kupeen mer nøyaktig, og dermed skal man også spare strøm. Dette skal ifølge Peugeot komme spesielt godt til syne ved lave utetemperaturer.
Sammen gir alle disse oppdateringene enda bedre rekkevidde, og det er faktisk noen kilometere som nå plusses på WLTP-tallet:
Nye Peugeot e-208 vil nå tilby opptil 362 km WLTP-rekkevidde, en økning på 22 km
Nye Peugeot e-2008 vil nå tilby opptil 345 km WLTP-rekkevidde, en økning på 25 km
Peugeot opplyser at i tillegg til økningene i rekkevidde via WLTP-syklusen, er det også betydelige økninger under reell kjøring. Rundt hele 40 kilometer om man kjører i bytrafikk og når tempen er rundt 0 grader.
Noe jo mange nordmenn gjør.
Her er Peugeot e-2008: