Det er mye som er ganske så imponerende med Byton M-Byte,
noe også nordmenn selv har erfart. Bilen var nemlig på Norges-besøk i fjor, og produsenten publiserte i etterkant en video fra Aker Brygge hvor de blant snakket med flere nordmenn som sjekket ut Byton M-Byte.
spesielt merke i hva en kvinne sa: «Vi har satt oss på listen til tre biler, men ingenting kan
sammenlignes med Byton». Og rent teknologisk er det faktisk ingen som kan
sammenlignes med bilen, det har kvinnen helt rett i. Byton har nemlig puttet inn en buet skjerm på hele 48 tommer,
noe ingen andre serieproduserte biler kan matche. De har stappet den full med teknologi og førerassistenter,
og følger også opp med greie tall rundt ytelser og rekkevidde også. Vi snakker altså om elbiler, og batteripakkene er på henholdsvis 72 kWh for den som er bakhjulsdrevet og 95 kWh for den med firehjulstrekk.
360 kilometer, mens 4WD kan by på 408 hk og en rekkevidde på 435 kilometer. Prisen er selvsagt viktig, spesielt nå som konkurransen rundt
elbilkundene virkelig er på vei til tette seg skikkelig. Byton har ikke bekreftet noe norsk pris, men bilen starter
på 45.000 euro i Europa. Akkurat nå er 1 euro verd rundt 10 kroner, så da blir prisen
en plass i underkant av en halv million kroner. Kineserne satser i første omgang på to modeller,
SUV-modellen M-Byte og K-Byte. Den første skal etter planen starte utleveringene
i Kina i midten av 2020, mens USA og Europa står for tur i midten av 2021. Produsenten startet i forrige uke opp pre-produksjonen av M-Byte, noe som betyr at den nå er svært nær en vanlig serieproduksjon.
Byton, så norske kunder kan forvente seg å bli prioritert når den tid kommer. ‒ Vi tilnærmet oss Europa som en helhet, men det er helt
klart prioriterte markeder her. Dette inkluderer Skandinavia, og spesielt Norge,
sier markedssjef Andreas Schaaf. ‒ Vi har allerede fått over 14.000 reservasjoner fra Norge alene via appen og nettsiden, legger han til. Om det stemmer er det altså en helt vill interesse for denne
kineseren. De norske kundene må forholde seg til svenske Hedin Automotive,
som blir ansvarlige for Byton i Norge. Dette er selskapet som kjøpte opp Miklagruppen (tidligere
Bavaria Nordic) i 2017, og sikret seg dermed forhandlerrett på BMW, Mini og
Porsche i Norge og Sverige. Hedin er en av de største bilforhandlerne i Europa, og håndterer
over 30 varemerker og driver over 120 bilanlegg i Norge, Sverige og Belgia. Så Byton bør være i gode hender. Dette merket som raskt kan bli en lei konkurrent til elbilene
fra både BMW, Porsche og Mini. Og skjermen matcher de iallfall ikke. Sjekk selv i denne bildeserien: Les også:
- Toyota med ladeplugg for elbiler
- Oslo i sentrum når Polestar tar et historisk steg
- Nissan med en elegant elbil