Tidligere i sommer satte magasinet What Car? en svært så imponerende rekord, vi innbiller oss iallfall at det er en rekord, med en elbil.
Journalistene Neil Winn og Doug Revolta ville nemlig se hvor mange land de klarte å besøke i løpet av 24 timer, og det altså bak rattet på en elbil som jo har litt mer begrenset rekkevidde enn for eksempel en moderne dieselbil.
-->
Og de gikk like godt for en bil man ikke forbinder med energibesparende kjøring, nemlig Porsches første rene elbilmodell ‒ Taycan. Mer eksakt en utgave med Performance Battery Plus.
Resultatet ble ganske så imponerende.
De besøkte på rad og rekke Nederland, Serbia, Belgia, Luxembourg, Frankrike, Tyskland, Sveits, Liechtenstein, Italia, Østerrike, Slovenia, Kroatia, Ungarn og Bosnia. Puh!
Det betyr at de i løpet av 24 timer rakk innom hele 14 land, hvor den lengste strekningen innad i et land var drøye fire timers kjøring gjennom Kroatia som grenser til Slovenia, Ungarn, Bosnia og Serbia.
Det korteste besøket var Liechtenstein, for de to rekordjegerne var kun 10 minutter i det lille landet.
Britiske What Car? er et forbrukerrettet magasin for både bilkjørere og bilkjøpere, og de ville med denne rekorden vise at elbiler også fungere til mer enn korte turer.
‒ Den europeiske roadtripen har en elektrisk framtid. Vår episke reise har vist at fremveksten av elbiler ikke betyr at en mega-mil lang ferie på tvers av kontinentale områder er ute av kortene, slo Neil Winn fast.
På samme tid drev Max Adventure, et britisk selskap som arrangere eventyrlige bilturer kalt Driven to Extremes som blant annet har ført dem til i Himalaya med klassiske biler, planleggingen av et annet elektrisk eventyr kalt Euro EV Marathon.
Denne turen er inspirert av selveste sir Stirling Moss, som tilbake i 1952 gjennomførte litt av et stunt for å promotere den da nye Humber Super Snipe. Han viste fram bilen i 15 europeiske land på under fem dager, så her fikk det britiske Humber-merket som forsvant i 1967 meget god reklame.
2022-versjonen er selvsagt hakket mer moderne.
Teamet skal kjøre en Kia EV6 «Air» som har en oppgitt rekkevidde på 528 kilometer og som kan lades fra 10 til 80 prosent på kun 18 minutter ved bruk av en 350kW-lader, og målet er å passere mållinjen 9. september ‒ på verdens elbildag. Jepp, det finnes en slik også.
Målet er altså å kjøre de 5.800 kilometerne fra nord til sør i Europa på fem dager, og de er allerede i gang.
Starten gikk som det hør og bør i Norge, og mer bestemt i Lørenskog utenfor Oslo. Her var selvsagt også Kia Norge på plass for på å gi både gode råd og oppmuntrende ord, for det trenger de.
Ferden går fra Kia Norges hovedkvarter videre til Sverige, og deretter Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Frankrike, Sveits, Østerrike, Liechtenstein, Italia, Jugoslavia, Monaco, Spania og til slutt Portugal.
Ferden skal ende i Lisboa, og det skal kun stoppes for lading og bytte av førere (det er tre). Lading er begrenset til kun «Kia Charge»-ladere, noe som ikke bør være noe problem. Det finnes mer enn 300.000 slike ladekontakter spredd rundt om i 29 europeiske land.
Vi ønsker dem selvsagt alle lykke og hell, og for de som gjerne vil følge ferden er det mulig her. I skrivende stund viser kartet at de befinner seg i Belgia, så de har allerede gjort unna seks land.
Her er bilder fra starten på dette eventyret her i Norge:
Les også: