En utfordring med helelektriske biler er totalvekten, for store batteripakker kan fort veie mange hundre kilo. En Tesla Model Y har for eksempel et batteri som veier langt over 400 kilo.
Stor vekt kan ha negative konsekvenser både for forbruket og kjøreegenskapene, men kan også gå utover hvor mye last man kan ta med seg i bilene.
-->
Og her er det en dårlig nyhet ‒ mange av dagens storselgere er godkjent med lav nyttelast.
‒ Det betyr at selv om bilen er romslig, er det begrenset hva du kan ha med av bagasje på familiens ferietur, påpeker Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Automobilforbundet har fått tilbakemeldinger fra medlemmer som har fått seg en kjedelig overraskelse etter at de har kjøpt seg en ny elbil.
‒ Hvor mye last en bil kan ta, er ikke det som er fremst i panna til bilkjøperne, sier Sødal.
‒ Dette har vi undersøkt, og det viser seg at flere elbiler har lav nyttelast. Mange kan ikke ta med bagasjen til en typisk familie selv om bagasjerommet ser stort nok ut til det.
NAF sier at om man er en familie på fire så anbefaler de en bil som kan ta med minst 480 kilo med last. De sier at nyttelasten beregnes ut fra personer i bilen, løsøre og bagasje.
Den dårlige nyheten er altså at mange populære elbiler har en nyttelast på langt mindre enn 480 kilo, og det blir fort et problem om det er en familie på fire som skal på tur.
Dette er ifølge NAF populære elbiler med en nyttelast under 480 kilo:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kilo
Hyundai Ioniq 5: 365 kilo
Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD: 350 kilo
Subaru Solterra: 365 kilo
Volkswagen ID.4 Pro: 370 kilo
MG ZS EV: 375 kilo
Polestar 2 Standard Range Single Motor: 375 kilo
Volvo C40: 375 kilo
Tesla Model Y Standard Range: 387 kilo
Kia EV6 GT Line AWD: 392 kilo
MG Marvel R 4WD: 378 kilo
NAF har altså blitt kontaktet av bilkjøpere som har fått seg en overraskelse, men slik bør det selvsagt ikke være.
Noen merker oppgir fra-vekt eller fra og til-vekt, uten at det spesifiseres nærmere hva dette innebærer. Andre har gjemt bort vektinfoen, og NAF sier at de fortsatt ikke har funnet informasjon om at valg som panoramatak, hengerfeste og større felger vil gå ut over nyttelasten.
‒ Bilselgerne må informere hvor mye last bilene de selger faktisk kan ta. Det hjelper ikke at bagasjerommet er stort, når du faktisk ikke kan ha noe særlig i det, sier Nils Sødal.
Det er selvsagt ulovlig å kjøre med for overlast, og reglene for vanlige personbiler sier at ved overlast inntil 500 kilo må du kvitte deg med denne før du får lov til å kjøre videre. Om du har mer enn 500 kilo i overlast risikerer du å bli politianmeldt.
‒ Bilens tillatte totalvekt er satt av en grunn, sier Sødal.
‒ Bremser, hjuloppheng og lignende er montert basert på å tåle den vekten, så det å kjøre med overlast påvirker kjøreegenskapene til bilen. Overlast går rett og slett utover trafikksikkerheten. Dersom du havner i en ulykke og etterforskningen viser at bilen din har vært for tung, risikerer du også avkortning i forsikringen.
På toppen kan det å kjøre med tyngre last enn det bilen er beregnet for være et brudd på garantivilkårene, så det kan koste veldig dyrt.
Fakta: Derfor anbefaler NAF at en familie på fire bør ha 480 kilo nyttelast:
«Regner man ut hva en typisk familie trenger av nyttelast, er svaret minst 480 kilo. Noen kan klare seg med mindre, mens andre må ha mer.
Familien Gjennomsnitt er en typisk småbarnsfamilie. Mor og far veier henholdsvis 71,6 og 86,6 kilo. Det er gjennomsnittsvekta for kvinner og menn i Norge i henhold til den nyeste oversikten. Kari Gjennomsnitt på 7 år veier 28 kilo og Petter Gjennomsnitt på 11 år veier 48 kilo.
Vekten av disse fire er 234,2 kilo. Vekten av sjåføren inngår i bilens egenvekt med 75 kilo. Trekker vi fra 75 kilo, vi sitter igjen med 159,2 kilo.
I tillegg bør vi plusse på cirka 20 kilo i obligatorisk «løsøre», slik som bilstoler til barna, ladekabler, gummimatter og diverse væsker i bilen. For enkelhets skyld sier vi derfor at familien Gjennomsnitt trenger 180 kg nyttelast bare til seg selv i hverdagen. Det er uproblematisk for de aller fleste elbiler.
Utfordringen kommer når familien Gjennomsnitt skal på ferie. Somrene tilbringes på bilferie i Norden, og de må være forberedt på det meste av vær. De er heller ikke så flinke til å pakke lett. Derfor har alle fire med seg en koffert som veier 20 kilo hver.
På taket sitter en takboks som veier 35 kilo, mens takstativet veier 5 kilo. I tillegg har ungene mast seg til å ha med hver sin sykkel, så bakpå bilen henger det ca. 40 kilo der også.
Nå er familien oppe i 340 kilo. Ennå går det ganske greit for de fleste elbilene, men det skal ikke mye til før familien får færre modeller å velge i. De har nemlig blitt veldig begeistret for ferie i campingtelt. Da må telt, soveposer, bord og stoler, kjøleboks, liggeunderlag, kjøkkenutstyr og mye mer med. Vi snakker i hvert fall om 100 kilo til.
Ikke minst vokser barn veldig fort. Fire år senere har Kari og Petter vokst til henholdsvis 50 og 60 kilo, og vi må legge til 34 kilo ekstra. Vips er vi oppe i nesten 480 kilo nødvendig nyttelast.»
Les også: