Mange kjenner selvsagt igjen navnet Tommy Rustad, som har deltatt både i internasjonal baneracing og rallycross og satte Norge på motorsportkartet før dagens generasjon overtok. Han kan altså håndtere de fleste underlag bedre enn de aller fleste.
55-åringen er heller ikke ukjent med utfordringene ute i trafikken, for i dag driver han et tømmertransportfirma. Og han deler mer enn gjerne sine erfaringer og ikke minst tips, og det i et samarbeid med Statens vegvesen.
Han har gjort sine betraktninger om norske førere, og har sett at sjåfører ofte kjører på vinterføret som om det er sommer ‒ og ikke minst stoler litt for mye på bilens kjøresystemer. I filmene viser han blant annet hvordan tunge elbiler kan oppføre seg på glatt føre, og at det er bilføreren som må ha styringen.
– Er farten for stor, kan ikke elektronikken hjelpe deg. Det er du som kjører bilen, ikke bilen som kjører deg, understreker han.
Mange kan bli vel utålmodige bak brøytebiler, som kun har lov til å kjøre i maks 40 km/t slik at de skal få brøytet med seg mest mulig snø. Resultatet kan være hasardiøse forbikjøringer som setter både dem og andre trafikanter i fare.
– Er du av typen som irriterer deg over brøytebilen, gå litt i deg selv, sier Tommy Rustad, som i en av filmene viser hvor galt det kan gå hvis du kjører forbi en brøytebil.
- Planlegger reisen. Sjekk værvarsel og trafikkmeldinger før du skal ut og kjøre. Trafikkmeldinger får du på vegvesen.no/trafikk eller i appen Veivesen trafikk.
- Beregn at reisen kan ta lengre tid.
- Gode vinterdekk er helt avgjørende for tryggheten på vegen.
- Skal du gjøre en lengre reise med usikre værprognoser, for eksempel over en fjellovergang, sørg for full tank/fullt batteri før du kjører, ha teppe og mat/drikke i bilen. Plutselig står du i en langvarig kø!
- Ikke kjør forbi brøytebilen – det er farlig! Den slipper deg forbi når den har mulighet for det. Den må kjøre med lav fart og høy presisjon for å levere et godt resultat.
- Om vinteren er det vinter – kjøreforholdene blir aldri som om sommeren!
- Avpass farten, hold avstand og kjør etter forholdene.
- Hvis du kjører en elbil, så er den som oftest mye tyngre enn en drivstoffbil, det påvirker hvordan den oppfører seg på vegen.
- Firehjulstrekk gir bedre framdrift, ikke bedre veigrep.
- Polestar 4 inn i produksjon
- Toyota til topps i norsk kåring
- Bruktbilprisene faller ‒ nå kan du finne et kupp