Mange kjenner selvsagt igjen navnet Tommy Rustad, som har deltatt både i internasjonal baneracing og rallycross og satte Norge på motorsportkartet før dagens generasjon overtok. Han kan altså håndtere de fleste underlag bedre enn de aller fleste.
55-åringen er heller ikke ukjent med utfordringene ute i trafikken, for i dag driver han et tømmertransportfirma. Og han deler mer enn gjerne sine erfaringer og ikke minst tips, og det i et samarbeid med Statens vegvesen.
– Vi opplever en økende forventning om at veiene skal være bare året rundt, og at en del kjører som om det er sommerfører hele året, sier divisjonsdirektør for Drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Bjørn Laksforsmo.
– Men Norge er et vinterland med vær og kjøreforhold som kan skifte fort. Bilførerne kan ikke forvente at veiene er snø- og isfrie hele tiden.
Han understreker at trafikksikkerhet er en dugnad mellom sjåfører og Vegvesenet.
– Vi i Statens vegvesen skal sørge for at riksveiene er brøytet, strødd og saltet så bilistene kommer seg trygt fram, sier Laksforsmo.
– Bilførerne, på sin side, har ansvar for å vise hensyn, tilpasse farten etter forholdene, holde forsvarlig avstand og, ikke minst, at bil og dekk alltid er i god stand. Vi må alle bidra, også bilførerne.
For at bilførerne skal være best mulig forberedt til årets vintersesong har de altså funnet veien til Tommy Rustad, og sammen har de laget fem filmsnutter som skal rulle i sosiale medier utover vinteren.
‒ Jeg ser ofte at folk er ukonsentrerte og at mange kjører som om det er sommerføre om vinteren, sier Rustad.
– Om vinteren er det vinter i Norge. Selv om de som brøyter, strør og salter gjør jobben sin, rekker de ikke over alt samtidig, særlig ikke når værforholdene endrer seg raskt. Derfor må bilistene regne med at det er snø og glatte veier om vinteren og ta sin del av ansvaret for å komme seg trygt fram. Det gir jeg tips om i filmene som Statens vegvesen lanserer nå.
Han har gjort sine betraktninger om norske førere, og har sett at sjåfører ofte kjører på vinterføret som om det er sommer ‒ og ikke minst stoler litt for mye på bilens kjøresystemer. I filmene viser han blant annet hvordan tunge elbiler kan oppføre seg på glatt føre, og at det er bilføreren som må ha styringen.
– Er farten for stor, kan ikke elektronikken hjelpe deg. Det er du som kjører bilen, ikke bilen som kjører deg, understreker han.
Mange kan bli vel utålmodige bak brøytebiler, som kun har lov til å kjøre i maks 40 km/t slik at de skal få brøytet med seg mest mulig snø. Resultatet kan være hasardiøse forbikjøringer som setter både dem og andre trafikanter i fare.
– Er du av typen som irriterer deg over brøytebilen, gå litt i deg selv, sier Tommy Rustad, som i en av filmene viser hvor galt det kan gå hvis du kjører forbi en brøytebil.
– Jeg har jobbet som brøytebilsjåfør selv, og som brøytebilsjåfør så tenker du jo at det er bare noen idioter som ikke skjønner hva som foregår. Det er en grunn til at brøytebilen kjører så sakte, og den er der for deg, for at du skal komme trygt fram. Brøytebilen slipper deg forbi når den har mulighet og det er trygt. Her må vi som ligger bak smøre oss med tålmodighet.
Tommys tips for kjøring om vinteren:
- Planlegger reisen. Sjekk værvarsel og trafikkmeldinger før du skal ut og kjøre. Trafikkmeldinger får du på vegvesen.no/trafikk eller i appen Veivesen trafikk.
- Beregn at reisen kan ta lengre tid.
- Gode vinterdekk er helt avgjørende for tryggheten på vegen.
- Skal du gjøre en lengre reise med usikre værprognoser, for eksempel over en fjellovergang, sørg for full tank/fullt batteri før du kjører, ha teppe og mat/drikke i bilen. Plutselig står du i en langvarig kø!
- Ikke kjør forbi brøytebilen – det er farlig! Den slipper deg forbi når den har mulighet for det. Den må kjøre med lav fart og høy presisjon for å levere et godt resultat.
Og Vegvesenet sier at vi må huske på:
- Om vinteren er det vinter – kjøreforholdene blir aldri som om sommeren!
- Avpass farten, hold avstand og kjør etter forholdene.
- Hvis du kjører en elbil, så er den som oftest mye tyngre enn en drivstoffbil, det påvirker hvordan den oppfører seg på vegen.
- Firehjulstrekk gir bedre framdrift, ikke bedre veigrep.
Her finner du de fem videoene med Tommy Rustad, inkludert en som viser en svært skummel forbikjøring som dessverre får konsekvenser for brøytebilen.
Les også: