Ducatis sparkesykkel kommer med en virtuell garasje
Det er lenge siden eksklusive Ducati nøyde seg med kun motorsykler, og det nyeste produktet løfter også sparkesykkel-verden inn i den teknologiske alderen.
Italienske Ducati er mest kjent for sine motorsykler, slik som Monster, Scrambler, Street Fighter og for å ikke glemme de sportslige 916, 996, 998 og 999 ‒ sistnevnte kom i 2003.
Ducati deltar nå både i MotoGP og Superbike, men det betyr ikke at de kun konsentrerer seg om råe tohjulinger som den ekstreme Diavel 1260 Lamborghini. Ja, her har de samarbeidet med den legendariske bilprodusenten, og ut av dette har det kommet en MC med 162 hk og en vekt på 220 kilo.
-->
Dette er ikke en gang det villeste Ducati har å by på (Superleggera V4 har 224 hk), men det er en grunn til at vi nevner Lamborghini.
Sportsbilmerket er nemlig eid av Volkswagen-gruppen (VAG), og det er også Ducati. Og som vi vet satser VAG hardt på ny mobilitet, mest kjent gjennom alle elbilene de skal komme med.
Det igjen betyr at Ducati har entret et helt nytt marked, nemlig urban mobilitet.
Om man skal forflytte seg enkelt og raskt rundt i byer er det et område som stikker seg ut ‒ små elektriske tohjulinger.
Ducati har som mange andre produsenter allerede kommet med både elektriske sykler og sparkesykler, og nå hever de lista ytterligere.
Denne gang har de funnet en ny samarbeidspartner i VAG, nemlig Italdesign.
Dette italienske selskapet er mest kjent for sine design, og står faktisk indirekte bak den kommende Ioniq 5. Det var nemlig Italdesign som sto bak designet til Hyundais aller første serieproduserte bil, Pony tilbake i 1974, og konseptet av denne har vært en inspirasjon til den kommende elbilen fra Hyundai.
Men Italdesign kan mer enn flotte linjer, og de utvikler blant annet nye digitale mobilitetstjenester. Og det gjør den aller nye sparkesykkelen til Ducati ganske unik.
Ducati Pro-I Evo er nemlig en sparkesykkel som går i hjulsporene til de moderne elbilene, noe som betyr at den er koblet til en app. Dette er det aller første produktet som er koblet til nett fra Ducati Urban e-Mobility, noe som selvsagt åpner opp en spennende verden.
Ducati og Italdesign nøyer seg ikke bare med at brukeren kan følge med på hvor sparkesykkelen befinner seg eller hvordan batteristatusen er, for de introduserer like godt en «virtuell garasje» med Pro-I Evo.
Det betyr at det eieren gjennom appen kan kalle opp Ducati, og gjennom en WhatsApp-chat er det mulig å få teknisk hjelp og veiledning. Så her får du både en mekaniker og en sparkesykkel.
Ducati kan også fortelle at de har forbedret sammenslåingen av sykkelen fra tidligere modeller, og under «panseret» har de plassert en 350W motor drevet av et 280 Wh batteri.
Det betyr at sparkesykkelen som kun veier 12 kilo kan trille opp til 30 kilometer, selvsagt avhengig av topografi, førervekt (maks 100 kilo), forhold og andre ting. Ladetiden er opplyst til rundt 3/5 timer, så hva det betyr er vi litt usikker på.
Dette er ikke akkurat en Diavel 1260 Lamborghini når det kommer til fart, men det går faktisk fortere enn det norsk lov tillater. Ducati opplyser at toppfart er som el-sykler på 25 km/ i Sport-modus, mens den vanlig Drive har den tillatte toppfarten på 20 km/t.
De har også tatt høyde for at disse også brukes på fortau, så det er mulig å sette sparkesykkelen i en Eco-modus som har toppfart på 6 km/t ‒ den anbefalte og lovlige hastigheten når du ferdes på befolket fortau.
Prisen for en Ducati Pro-I Evo er satt til 399 euro, inkluderer en aldri så liten virtuell garasje.
Her er bilder av den elektriske sparkesykkelen:
Les også: