Det er ganske eksakt ett år siden Fiat kunne vise en skikkelig bursdagsgave, for da var det nemlig 125 år siden Fiat ble grunnlagt. Mer eksakt skjedde det 11. juli 1899.
Navnet på selskapet den gang avslører også navnet til bilmerket, Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili – Torino, og på godt norsk blir det Fabrikk Italia Automobil Torino. Så ja, FIAT som bilmerket i dag skriver navnet.
De feiret med å vise fram en ny Fiat 500 som bar benevnelsen Giorgio Armani, og en helt ny elbil kalt Grande Panda – en kjempepanda. Det navnet må tas med en klype salt.
For dette er en bil som tar tråden til den originale Panda-modellen videre, denne lille bilen som dukket opp i 1980. Det var en bil som både var enkel, slitesterk og tilgjengelig – og skulle være tilgjengelig for de aller fleste.
Nye Grande Panda er selvsagt ny på alle områder, inkludert et drivverk som nå består av et batteri og en elmotor. Her er det også bærekraftige materialer og moderne teknologi – og skal innfri løftet til den første – gjøre mobilitet tilgjengelig for alle.

Fiat sier selv at Grande Panda skal gjøre det med mer stil, omtanke og personlighet enn noensinne. De ser for seg en elbil som passer både til småbarnsforeldre, førstegangskjøpere, pendlere, og alt dette skal selvsagt ikke gå på bekostning av den litt mer spesielle karakteren en Panda jo har.
– Grande Panda er Norges kuleste elbil, sier Harald Svindseth, merkeansvarlig for Fiat hos importøren, Bertel O. Steen.
– Den er leken, smart og full av personlighet. Her får du en bil som skiller seg ut – både i uttrykk og utstyr – til en fornuftig pris.
Som med de fleste nye biler kommer også Grande Panda i flere versjoner, og basisutgaven heter Red og har fått en startpris på hyggelige 238.900 kroner.
Den andre heter La Prima og blir den utgaven Fiat Norge har hovedfokus på, for her er det kun et påslag på 25.000 kroner som gir både mer utstyr, funksjonalitet og stil.
Dagens Panda-modell er kun 3,69 meter i lengden, noe få centimeter lenger enn Fiat 500, og Grande Panda drar som navnet sier lengden ganske så mye. Det finnes også en Panda Cross som måler 3,71 meter i lengden.
Men når utgangspunktet er ganske så lite så lander kjempepandaen på kun 3,99 meter i lengden, mens høyden er ganske spandabel på 1,63 meter.

På innsiden går det ikke uventet i glade farger og bærekraftige detaljer, og de som går for toppmodellen La Prima får blant annet et dashbord i bambus-look laget med ekte bambusfibre. På innsiden er det 13 liter oppbevaringsplass, noe som jo er smart.
Grande Panda byr også på en innovativ integrert spiralformet ladekabel diskret gjemt bak Fiat-logoen i front, noe du kan se på bildet helt øverst, Denne litt mer elegante og praktiske løsningen skal forenkle ladingen.
Og ja, så du skal få se av listene under åpner elbilen også for hengerfeste, dog er hengervekten satt til maks 550 kilo.
Fiat Grande Panda er bygget på Stellantis’ nye Smart-plattform, og kommer med følgende spesifikasjoner:
- Rekkevidde (WLTP): Opptil 320 kilometer
- Batterikapasitet: 44 kWh
- Hurtiglading: Opp til 100 kW, 20-80 prosent på under 27 minutter
- Ombordlader (AC): 7 kW (11 kW som tilvalg)
- Motoreffekt: 83 kW/113 hk
- 0–100 km/t: 11,5 sekunder
- Bagasjerom: 361 liter
- Hengervekt: 550 kg (tilvalg)

Fiat Norge har ikke tenkt å dra ut ventetiden mer enn nødvendig, så de har allerede åpnet for bestillinger. Etter planen skal de første bilene leveres ut i løpet av høsten.
Her er høydepunkter som Fiat Norge har plukket ut:
- Toppmodellen La Prima – komplett utstyrt
- Pixel LED-lys og avanserte førerassistentsystemer
- Infotainmentsystem med stor skjerm og trådløs tilkobling
- Oppvarmet ratt, forsete og frontrute
- Parkeringssensorer foran og bak, samt ryggekamera
- Trådløs lader for mobil
- Retroinspirert interiør med bambusdetaljer og resirkulerte materialer
- Unikt design – retro møter moderne funksjonalitet
- 17 tommer lettmetallfelger med hvite detaljer
- Integrert spiralformet ladekabel foran
- Takrails (70 kilo takvekt)
- Mulighet for hengerfeste (550 kilo)
Her er flere bilder av nykommeren som presser prisen, Fiat Grande Panda:
Les også: