Det er ganske eksakt ett år siden Fiat kunne vise en skikkelig bursdagsgave, for da var det nemlig 125 år siden Fiat ble grunnlagt. Mer eksakt skjedde det 11. juli 1899.
Navnet på selskapet den gang avslører også navnet til bilmerket, Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili – Torino, og på godt norsk blir det Fabrikk Italia Automobil Torino. Så ja, FIAT som bilmerket i dag skriver navnet.
Fiat sier selv at Grande Panda skal gjøre det med mer stil, omtanke og personlighet enn noensinne. De ser for seg en elbil som passer både til småbarnsforeldre, førstegangskjøpere, pendlere, og alt dette skal selvsagt ikke gå på bekostning av den litt mer spesielle karakteren en Panda jo har.
– Grande Panda er Norges kuleste elbil, sier Harald Svindseth, merkeansvarlig for Fiat hos importøren, Bertel O. Steen.
– Den er leken, smart og full av personlighet. Her får du en bil som skiller seg ut – både i uttrykk og utstyr – til en fornuftig pris.
På innsiden går det ikke uventet i glade farger og bærekraftige detaljer, og de som går for toppmodellen La Prima får blant annet et dashbord i bambus-look laget med ekte bambusfibre. På innsiden er det 13 liter oppbevaringsplass, noe som jo er smart.
- Rekkevidde (WLTP): Opptil 320 kilometer
- Batterikapasitet: 44 kWh
- Hurtiglading: Opp til 100 kW, 20-80 prosent på under 27 minutter
- Ombordlader (AC): 7 kW (11 kW som tilvalg)
- Motoreffekt: 83 kW/113 hk
- 0–100 km/t: 11,5 sekunder
- Bagasjerom: 361 liter
- Hengervekt: 550 kg (tilvalg)
Fiat Norge har ikke tenkt å dra ut ventetiden mer enn nødvendig, så de har allerede åpnet for bestillinger. Etter planen skal de første bilene leveres ut i løpet av høsten.
Her er høydepunkter som Fiat Norge har plukket ut:
- Toppmodellen La Prima – komplett utstyrt
- Pixel LED-lys og avanserte førerassistentsystemer
- Infotainmentsystem med stor skjerm og trådløs tilkobling
- Oppvarmet ratt, forsete og frontrute
- Parkeringssensorer foran og bak, samt ryggekamera
- Trådløs lader for mobil
- Retroinspirert interiør med bambusdetaljer og resirkulerte materialer
- Unikt design – retro møter moderne funksjonalitet
- 17 tommer lettmetallfelger med hvite detaljer
- Integrert spiralformet ladekabel foran
- Takrails (70 kilo takvekt)
- Mulighet for hengerfeste (550 kilo)
Les også:
- Første Cobra GT Roadster produsert
- Volvo EX90 Twin Motor Ultra – en drøm for storfamilien
- Polestar 3 Long range Dual motor Performance – er oppgraderingen verdt det?