DS skal bli helelektrisk allerede i 2024

I føljetongen «skal bli rene elbilmerker» har nå tiden kommer til franske DS, som selv har dårlig tid.


Senest i går kunne Audi (nok en gang) melde om at de skal bli et helelektrisk merke, noe som altså betyr at de kun skal lage elbiler en gang i ganske nær framtid.

Audi sier at alle nye modeller de kommer med fra og med 2026 kun skal være elbiler, og at de vil lage den aller siste nye bensin- og dieselbilen i 2033. Etter det skal alt handle om biler uten lokale utslipp.

-->
De fire ringene er et premium-merke i Volkswagen-gruppen, og et slikt merke også har Stellantis ‒ den store gruppen som ble opprettet etter at franske PSA og italiensk-amerikanske Fiat Chrysler Automobiles slo seg sammen.

Dette merket heter DS Automobiles, og er en litt mer luksuriøs søster til Citroën. Mange drar kjensel på DS-navnet, for dette var det offisielle navnet på selveste Padda ‒ dette nydelige flaket som Citroën kom med allerede i 1955.

På 2000-tallet så PSA Peugeot Citroën at de manglet litt mer luksuriøse modeller, og i 2010 prøvde Citroën å gjøre noe med dette ved å etablere DS som en egen modellserie.

Citroën DS3 ble en såpass stor suksess at franskmennene bestemte seg for at DS skulle bli et eget merke, akkurat som Toyota har gjort med Lexus, Hyundai har gjort med Genesis og senere Volvo med Polestar og Seat med sitt ferske Cupra-merke.

DS satset tidlig på elektrifisering, og var blant de første merkene som annonserte at de skulle satse tungt på elbiler. Allerede i 2018 var planen at de kun skulle komme med elbiler og hybrider fra og med 2025, men som kjent har mye skjedd siden den gang.

Og DS vil gjerne være i forkant, og har dårlig tid.

‒ Bilindustrien gjennomgår en endring av enestående skala og hastighet. I front har DS Automobiles forventet dette og gjort elektrifisering kjernen i strategien. De neste endringene i lovgivning og utvikling av EV-økosystemet (EV=elbiler) gir oss muligheter vi ønsker å tilby våre kunder, som allerede har satt godkjent-stempel på vårt elektrifiserte sortiment, sier Béatrice Foucher, administrerende direktør i DS, som har mange store ord i sitt ordforråd:

‒ Jeg tok beslutningen om å akselerere utviklingen slik at vi kan skape ny kunst med en 100 prosent elektrisk reise, noe vi ønsker når det kommer til behagelighet og som utmerker seg når det gjelder kvalitet og ytelse. En ny reisekunst, resolutt teknologisk og alltid så raffinert. Det er en vågal plan som vil ta form i 2024.

Allerede i 2019 kunne DS presentere sin første elbil, DS 3 Crossback E-Tense, og merket byr også på ladehybridene DS 4 E-Tense, DS 7 Crossback E-Tense og DS 9 E-Tense.

De hevder også at de var det merket med lavest utslipp i 2020 av de store europeiske bilmerkene, med et snitt på 83,1 gram CO2 per kilometer. Da besto 30 prosent av alle DS-registreringene av de elektriske bilene.

DS er også med i den elektriske formel E-serien, hvor de allerede har vunnet to VM-titler både for førere og lag. Og som vi vet er motorsport en viktig utviklingsarena, så det iallfall ikke en ulempe at DS har bekreftet at de skal være med i formel E helt fram til 2026.

Det bør heller ikke være noe minus at de nå er en del av en så stor gruppe som Stellantis, som selvsagt også skal satse på elbiler i framtiden.

I sum gjør dette at DS allerede fra 2024 kun skal komme med nye modeller som er helelektriske, og det hele starter med den helelektriske DS 4.

Samme år sørger de også for en milepæl for Stellantis, for de skal de presentere den aller første modellen basert på en av fire nye plattformer fra gruppen ‒ STLA Medium.

Stellantis har altså på gang nye plattformer som skal føre til et ras av nye elbilmodeller fra sine 14 bilmerker, og disse er følgende:

  • STLA Small ‒ rekkevidder opp mot 500 kilometer
  • STLA Medium ‒ rekkevidder opp mot 700 kilometer
  • STLA Large ‒ rekkevidder opp mot 800 kilometer
  • STLA Frame ‒ rekkevidder opp mot 800 kilometer

Elbilmodellen fra DS kommer altså fra den midterste «vanlige» plattformen, og blir utstyrt med et batteri med en kapasitet helt opp mot 104 kWh og som altså skal by på 700 kilometer med rekkevidde.

Franskmennene lover også at denne modellen vil tilby «eksepsjonell teknologi og er svært raffinert, takket være en perfekt tilpasning av de tekniske elementene som DS Automobiles-kunder ønsker seg», som de selv sier.

I tillegg arbeider selvsagt DS også med å senke karbonavtrykket og balansere ut bærekraften, slik de andre store europeiske merkene også gjør.

Her er den første bilen som skal lede an i revolusjonen, DS 4:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter