DS lover en elbil i 2025 som skal ha over 700 kilometer rekkevidde. Her DS 4. (Fotos: DS)

DS lover 700 kilometer rekkevidde i 2025

Først kommer en ny og helelektrisk DS 4 til neste år, og deretter en elbil som får 700 kilometer rekkevidde.


Det er ikke så ofte det kommer nyheter fra DS Automobiles, men når de en sjelden gang kommer med noe så er det som regel store ting. Slik som for ett år siden.

I forbindelse med bilutstillingen i Paris kunne de nemlig by på fire nyheter på samme tid. En fornyet DS 3 og DS 7, en ny toppmodell i form av DS 9 og til slutt en ganske viktig greie her i Norge rundt DS 4.

Den bilen blir nemlig en elbilmodell når den kommer i ny generasjon til neste år, og denne blir også 100 prosent elektrisk, som DS selv sier.

Nå er kanskje ikke det veldig overraskende, for merket som også er på plass i Formel E skal nemlig bli et rent elbilmerke. De sier selv at fra 2024 skal alle nye DS-modeller være utelukkende 100 prosent elektriske.

Det franske merket i Stellantis-familien er godt i gang med sin elbilsatsting, og den nye DS 3 E-Tense kan for eksempel by på rekkevidder rett i overkant av 400 kilometer og som mange av de andre Stellantis-elbilene et drivverk med 156 hestekrefter.

I dag er alle modellene til DS elektrifiserte, og de to andre som tilbys her i Norge, DS 4 og DS 7, er ladehybrider. Det samme er også DS 9-modellen.

Men som Stellantis ansikt i Formel E skal altså elbilsatstingen spisses ytterligere, og det tar de over til Italia. Mer eksakt til den tidligere Fiat-fabrikken i Melfi.

Også Fiat er nå en del av Stellantis, og dermed er fabrikken også åpen for andre merker. Det skal DS utnytte, og det med en helt ny elbil.

Fabrikken produserer for tiden Fiat 500X, Jeep Renegade og Jeep Compass, og DS blir altså det tredje merket som finner veien til fabrikken som har fått store oppdateringer de siste årene. Men det skjer mer ved fabrikken.

DS skal produsere enda en elbil der, Jeep skal kjøre i gang produksjonen av en ny Compass som også kommer i helelektrisk form, og to andre merker setter også kurs for Melfi. Både Opel og Lancia skal sette samme biler i fabrikken som altså får det travelt de neste årene.

Det franske merket sier at de nå er i sluttfasen av utviklingen av en ny elbil, og dette skjer naturligvis i Frankrike. Men det betyr at den nærmer seg veldig, og er meldt inn til 2025.

Og dette er ganske spennende greier.

For bilen skal settes sammen på Stellantis STLA M-plattform, og denne åpner for ganske store batterier. Mer eksakt skal den kommende elbilen bli tilgjengelig med et batteri på hele 98 kWh, og dermed strekkes rekkevidden ut.

DS sier mer eksakt over 700 kilometer, i tillegg til «ekstraordinær teknologi og raffinement, med tekniske funksjoner tilpasset perfekt til ønskene til DS Automobiles kunder», som de selv sier.

Dette er selvsagt ikke den eneste som skal settes sammen på Medium-plattformen til Stellantis, og blant annet har Peugeot allerede annonsert en ny Peugeot E-3008 som også skal snuse på 700 kilometer rekkevidde. Denne skal etter planen være på plass sent til neste år.

I tillegg har også Peugeot på gang en spennende elbil i form av storesøster E-5008, men hva denne kan by på har Peugeot foreløpig ikke sagt noe om.

I tillegg skal også de andre merkene i den store Stellantis-gruppen benytte de fire nye helelektriske plattformene som konsernet har på gang, så det er mye elektrisk moro på gang ‒ og ikke minst elbiler med lang rekkevidde. Det viser den kommende elbilen fra DS.

Her er hva de fire plattformen kan by på:

  • STLA Small ‒ rekkevidder opp mot 500 kilometer

  • STLA Medium ‒ rekkevidder opp mot 700 kilometer
 

  • STLA Large ‒ rekkevidder opp mot 800 kilometer
 

  • STLA Frame ‒ rekkevidder opp mot 800 kilometer
 

 

Her et bilde av et annet sprekt konsept, nemlig DS E-Tense Performance:

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter