Dette sjarmtrollet har en rødlinje på 12.000 r/min

Ikke ypp deg mot denne i lyskrysset!


I 1967 kunne Honda presentere en ny «kei»-modell, en liten tass
kalt N360.

Motoren var på 354 kubikk med litt over 30 hestekrefter, og den
var åpenbart en slags suksess.

-->
For Honda fulgte opp med flere versjoner, blant annet en
litt større modell kalt N600 på 3,1 meter som var øremerket Nord-Amerika og
Europa. I USA kostet bilen rundt 10.000 kroner da den kom i 1969.

I takt med størrelsen vokste også motoren, og i en N600 hadde
motoren økt til 600 kubikk. Nei, ikke mye å skryte av, men på den andre siden
var det jo nesten en dobling av N360.

Denne lille motoren var dog turtallsvillig som bare det, og
taklet faktisk hele 9.000 r/min.

Dessverre doblet ikke antall hestekrefter seg, og N600 hadde
rett i underkant av 50 hk.

Men det hjalp på akselerasjonen, og sprinten opp til 100
km/t gikk akkurat på halvminuttet ‒ og 10 sekunder raskere enn lillesøsteren.

Toppfarten var mer enn nok til at lappen ryker den dag i dag,
solide 130 km/t.

Den lille kei-modellen ble produsert til 1972, og en som i
ettertid har fått tak i en slik er amerikanske Stephen Mines.

Han tok sin med til utstillingen «Hot Wheels Legends Tour» (Hot Wheels lager lekebiler), for der hadde Honda også sin egen lille utstilling kalt «Honda Super Tuner Legends Series».

Der ble det konkurrert om å ha den flotteste trimmede bilen,
og premien var av den virkelige solide sorten. Nemlig å bli vist fram under den
digre SEMA-bilutstillingen i Las Vegas.

‒ Jeg ble skikkelig imponert da jeg så bilene på Hot Wheels
Legends Tour, for Honda-tunerne hadde virkelig lagt ned et enormt arbeid, sier
han.

Juryen som besto av Honda-eksperter lot seg derimot imponere
mest av Mines’ bil, som altså er en Honda N600.

‒ Jeg er henrykt og ydmyk over at min N600 ikke bare skilte
seg ut, men også ble valgt ut som vinneren.

Og det er kanskje ikke så rart.

Som vi ser av bildet ser bilen ut til å være i perfekt stand, og når i tillegg det under panseret er ganske så unikt var det kanskje ikke et så veldig vanskelig valg for juryen.

Det spesielle med denne er nemlig ikke at den originale
motoren er byttet ut, men at Mines har puttet inn en fra MC-verden.

Han har holdt seg til Honda, og fant en passende motor i en Honda
VFR.

Dermed kan denne N600 skryte av en V4 på 800 kubikk, og
dermed litt over 100 hk.

Det hever også turtallsperren godt over 10.000-grensen, og
denne takler faktisk hele 12.000 r/min. Wow.

Men denne er mer enn bare delvis en MC.

Setene er nemlig hentet fra ATV-modellen Polaris RZR, opphenget
kommer fra en Mazda Miata, og støtfangerne er av alle ting fra en Chevy Camaro
1967-modell.

Vi vet ikke hvor lang tid den bruker opp til 100 km/t, og
det er ikke sikkert Mines en gang har testet det ut.

Men man bør nok uansett ikke yppe seg for mye mot denne i lyskrysset.

For dette er en sjarmerende, liten hissigpropp.

Les også:

Les mer om:

Nyheter