Det er snart MC-sesong, og stadig flere tohjulinger dukker
opp på veiene. Så det gjelder å vise hensyn, og det inkluderer både de på tohjulingene
og de i bilene. For vi vet at mopedene og motorsyklene er spesielt utsatt i
trafikken, og 14,5 prosent av de som dessverre mistet livet i den norske
trafikken i fjor var motorsyklister.
med en ny undersøkelse gjennomført av Norstat, og de har spurt motorsyklister om
hva de frykter aller mest ute i trafikken. Ikke overraskende er det blindsone som er den store frykten.
Tohjulinger gjemmer seg nemlig ganske ofte i blindsonen til bilene, og er ikke
bilistene våkne kan det ende fatalt. 42 prosent av motorsyklistene sier at blindsonen til
bilister er det som skremmer dem mest. ‒ Hver vår dukker motorsyklistene opp i blindsonen til
bilister som ikke har vært vante med å se etter tohjulinger de siste månedene,
sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring. Ifølge Statens vegvesen var 16 av de 110 som omkom i
trafikken i fjor motorsyklister, og det var også en klar overvekt av menn. ‒ Tallene på antall motorsyklister som dør i trafikken er
stabile fra år til år. Likevel ser det ut til at vi må rette fokus mot de godt
voksne, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen. Fagsjef Ytre-Hauge minner alle bilister om å passe ekstra
godt på blindsonen nå før de skifter felt.
seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø, sier han. Tall fra Finans Norge viser at det skjer nærmest ufattelig
mange ulykker med tohjulinger, i snitt faktisk mer enn én skade hver eneste
time ‒ året rundt. De mer enn 10.000 sakene som ble innrapportert til forsikringsselskapene
i fjor er stipulert til mer enn 300 millioner kroner, noe som er en økning på
16 prosent målt mot 2017. Det er drøye tall. Litt under hver tredje motorsyklist frykter grus eller annet
som ligger i veibanen, noe som ikke overrasker Johansen hos Trygg Trafikk. ‒ I år som i fjor, ligger det igjen grus og rester etter
vinteren på veiene og det gjør ofte at veigrepet er mer uforutsigbart enn på
sommeren. Svart asfalt kan være glatt, særlig i kombinasjon med salting og
frost i løpet av natta. Vær derfor spesielt oppmerksom i skyggeparteier, sier
han.
bekrefter Ytre-Hauge i Frende. Johansen sier at de som klatrer opp på setet til tohjulinger
etter MC-dvale må bruke litt tid på å venne seg til sykkelen igjen. ‒ MC-kjøring er såpass krevende at du må vedlikeholde ferdighetene dine. Med lengre avbrekk trenger du en tilvenningsfase for å komme deg opp igjen på fjorårets nivå. Det er spesielt viktig for deg som ikke kjører så mye MC til vanlig, sier han. En annen viktig ting er selvsagt at man går over både
sykkelen og sikkerhetsutstyr, slik at alt fungerer og er i godkjent stand før
man setter i vei. ‒ Til slutt må både MC- og bilførere være oppmerksomme,
hensynsfulle og tålmodige med hverandre. Det kan redde liv, sier Roger
Ytre-Hauge.
Dette frykter MC-førerne mest
- At bilister ikke ser meg i blindsonen (42
prosent) - Grus eller liknende i veibanen (29 prosent)
- Annet (11 prosent)
- Bilister som ikke bruker blinklys (7 prosent)
- Hull i veien (5 prosent)
Ta vårsjekken på motorsykkelen
- Bremser: Sjekk at bremsene virker som de skal,
se etter slitasje og undersøk om det er lekkasje i slanger eller koblinger. - Hjul: Sjekk om dekkene er slitt, om det er
skader på dekk og felg og at dekkene er godt nok festet. Sjekk lufttrykket i
dekkene og vurder om du skal investere i nye dekk hvis de er mer enn fire år
gamle. - Lys: Sjekk at alle lys virker som de skal, at de
er uten skader og rene. - Styring: Sjekk om det er slakk i styre-, hjul-
eller svingarmlager. Sjekk at støtdemperne fungerer som de skal. - Kjedet: Sjekk at det er nok smøring, om kjedet
er slitt eller om det er slakk.
Skikk og bruk for motorsyklister
- Gjør deg godt synlig for bilister
- Bruk blinklys i god tid
- Ikke ta unødige sjanser – det er ikke verdt det
- Vær tålmodig med andre trafikanter som ikke har
vært vant til å ha deg i veibanen på en stund
Skikk og bruk for bilførere
- Sjekk blindsonen
- Bruk speilene aktivt
- Bruk blinklys i god tid
- Vær tålmodig med tohjulingene, husk at føreren
kan være rusten etter vinterdvalen - Husk at en motorsyklist er langt mindre
beskyttet enn deg i trafikkbildet