Under fjorårets Japan Mobility Show avduket Mazda en skikkelig nakkevrider, for de hadde tatt med et svært så lekkert 2-seters konsept. De selv mener at denne allerede er et ikon, for bilen heter like godt Mazda Iconic SP.
Den var skinnende rød, og gjorde nettopp det Mazda håpet på ‒ skinte så mye at den vridde nakker. Og gikk selvsagt sin seiersgang på nettet.
Et år senere løfter Mazda enda litt mer på sløret, og det gjør Naohito Saga, sjefen hos utviklingsdelen, og Masashi Nakayama, en leder hos designavdelingen.
‒ Dette konseptet er ikke bare en av de tomme utstillingsbilene. Den er designet med ekte intensjon om å gjøre den om til en produksjonsmodell i en ikke så fjern framtid, slår Nakayama fast.
Det betyr altså at Mazda har store planer om å ta den fysiske bilen fra scenen i Japan og ut i verden. Den nøyer seg altså ikke kun med en seiersgang på nettet.
‒ Når du står ved bilen, bør du kunne se for deg hva slags motor som er plassert under panseret. Det er hvor forpliktet vi var til å lage denne konseptbilen. Jo mer tid du bruker på å se på den, jo mer vil bilen avsløre for deg, legger Saga til.
‒ I utviklingsprosessen ble alt fra plassering av dører og dekk, til lengden på kjøretøyet, sitteposisjonen til passasjerene og sikten grundig sjekket før man nådde de endelige spesifikasjonene.
‒ Det viser virkelig hvor mye vi ønsket å gjøre den til en bil som manifesterer Mazdas forpliktelse for framtiden, spesielt når det gjelder bærekraft og den fremtidige rollen til vår roterende motorteknologi.
Mazda sier at gjennom Iconic SP har de lagt vekt de runde og rene linjene, og pusset på de skarpere kantene. Som vi kan se av bildene gir det en litt mer dramatisk og spennende effekt, og den ser ut som en, ja, litt mer ikonisk sportsbil.
Og de har selvsagt benyttet former laget av mesterhåndverkere og det grundige japanske håndverket som KODO-designspråket baserer seg på.
Selv Mazda-sjefen veier inn her. Mashiro Moro, president og administrerende direktør, sier følgende:
‒ En ikonisk modell som eksemplifiserer vår forpliktelse til framtiden.
Saga snakket om en roterende motor, og Iconic SP er da også utstyrt med et spesielt Rotary EV-system.
Dette er et nytt to-rotor roterende elektrisk system laget spesielt for denne, og den innovative roterende motoren er skalerbar, kjører på drivstoff og genererer elektrisitet fra karbonnøytrale kilder. Den er så kompakt at den enkelt kan plasseres sentrert i en lav sportsbil, noe som dermed bør åpne for gode og morsomme kjøreegenskaper.
En kombinasjon av den roterende motorløsningen og et EV-system gir Mazda Iconic SP en maksimal ytelse på 370 hk.
‒ Det er ganske mange energikilder for karbonnøytralt drivstoff, sier Saga, som her mener drivstoffkilder tilgjengelig for bensin- og dieselbiler.
‒ Det finnes forskjellige syntetiske drivstoff, laget av hydrogen og CO2, og biodrivstoff, laget av råvarer inkludert planter, som er kompatible med henholdsvis bensin- og dieselmotorer.
Mazda har tro på at en slik løsning kan være en avgjørende langsiktig løsning i en tid der alle ser til rene elektriske drivverk.
‒ Den roterende motoren kan være veldig kompakt og veldig kraftig på samme tid, påpeker Saga.
‒ Det er en fordel, men det kan også drives av ulike typer drivstoff, og det kan gi oss et forsprang i kampen om å finne en gjennomførbar løsning for framtidens mobilitet.
Han understreker at uansett hvilket karbonnøytralt drivstoff som går seirende ut av den pågående kampen, kan rotasjonsmotoren tilpasse seg. Det betyr igjen at Mazda Iconic SP uansett har et potensial til å redusere utslippene med opptil 90 prosent, og dette er altså Mazdas tall.
Faktisk drar bilmerket det så langt og sier at den neste generasjonen teknologi åpner for å fange CO2 fra eksosutslipp, og kan i teorien gjøre Mazda til en karbonnegativ produsent.
Dette er altså bilen som kan redde de «ekte» sportsbilene fra den elektriske tiden, for sportslige elbiler blir aldri som de tradisjonelle som også forer opplevelsen med heftige lyder.
‒ I dag konkurrerer vi i Super Taikyu utholdenhetsracing-serien i Japan for å teste potensialet til karbonnøytralt drivstoff, men i framtiden har vi tenkt å eksperimentere med teknologi for å fange CO2 også, sier Saga, som legger til at om denne tar steget videre til produksjon kan bilen spille en rolle i utviklingen av Mazdas framtidige utvalg av kjøretøy.
Tilbake i 2023 og under avdukingen av det vakre konseptet sa den ferske Mazda-sjefen Masahiro Moro følgende:
‒ Mazda alltid vil fokusere på å levere kjøretøy som minner folk om at biler er ren glede og en uunnværlig del av livet deres. Mazda Iconic SP er en ikonisk modell som eksemplifiserer vår forpliktelse til framtiden.
På innsiden av det spirende ikonet finner vi blant annet Bio Weave biokomposittdetaljer laget av planteavledede fibre og fargestoffer, og materialer laget av østersskjell ‒ en spesialitet fra Hiroshima.
‒ Vi vil at alle Mazda-eiere skal være stolte av bilen de kjører og livsstilen de fører med den, sier Nakayama.
‒ Vi mener at vårt design er et av de viktigste elementene; men hvis det bare handler om utseendet og ikke tar hensyn til miljøet vårt, er det ingen som vil kjøre det.
Nøkkelen er altså helheten, og et forførende utseende må altså følges opp med en ren sjel.
Og det har altså Iconic SP, bilen som gir oss et glimt av framtidens Mazda.
Les også: