Renault 5 Prototype gikk helt til topps i en avstemning, og det er vanskelig å være veldig uenig. To andre franske biler og en ilter italiener innkasserte også skjønnhetspriser.
Det er den franske Festival Automobile International som hvert år kårer årets vakreste biler, noe de nå har gjort 37 ganger.
Festivalen foregår i kjærlighetens hovedstad som også er kjent for sine mange motehus, Paris, og normalt er det slik at det er de besøkende som stemmer fram sine favoritter.
-->
Men i pandemiens tegn er lite normalt, så festivalen sikret seg gjennom å kjøre en nettkåring for konseptbilene som foregikk fra 2. desember til 16. januar.
Her skulle altså folket stemme på det de mente var det vakreste konseptet, og juryen hadde funnet fram 10 konseptbiler som kampen sto mellom.
Her var det mulig å velge mellom Audi Skysphere Concept, BMW i Vision Circular, Cupra Urban Rebel concept, Lexus LF-Z Electrified, Kia Concept EV9, Porsche Mission R concept, Renault 5 prototype, Smart concept #1, Volkswagen ID.Life og Volvo concept recharge.
Og det ble en soleklar vinner.
Den gule elbilen Renault 5 Prototype er selvsagt inspirert av den franske folkebilen med samme navn som kom i 1972, og hyller også varianter som Super Five og den legendariske R5 Turbo.
Dette er retro så det holder, og Renault 5 Prototype satte fyr på nettet da den ble vist fram i fjor. Den slo da også knock-out på konkurrentene i kampen om årets vakreste konsept.
Hele 70 prosent av stemmene gikk nemlig til den gule elbilen, så den er helt klart en verdig vinner. Nærmest kom Skysphere-konseptet til Audi, Smart #1 og Lexus LF-Z.
Dette er ikke den første prisen den gule prototypen hanker inn, og den har blant annet vunnet årets konseptbil i regi av Car Design Review.
Men Renault 5 var ikke den eneste bilen som stakk av med en skjønnhetspris. Totalt delte Festival Automobile International ut 14 priser, hvorav fire var rene bildesign-priser, og den mest høythengende er selvsagt årets vakreste bil.
Her er kriteriene at bilen må koste under 60.000 euro og ha kommet i 2021.
Begge disse tingene innfri DS 4, som overbeviste juryen så mye at den gikk helt til topps. Bilen har ganske så definerte linjer og et coupélignende tak, og er både lenger, bredere og tøffere enn den forrige utgaven.
Dessverre har nordmenn måtte vente lenge på nye DS 4, men nå er den endelig på vei også hit. Om den ikke er her allerede, er den kun dager unna.
Nærmest den vakre DS 4 kom BMW i4, Peugeot 308 og Citroën C5X.
Biler som vanligvis er langt unna 60.000 euro er såkalte superbiler, men også de har en skjønnhetspris på festivalen. Også disse må være serieproduserte.
Årets pris gikk til Ferrari Daytona SP3, en superbil som er inspirert av sportslige prototyper fra 1960-tallet ‒ og spesielt linjene til 330 P3/4.
Bilen er så super som det er mulig å få den, for her snakker vi om en motor med 840 hk og 0-100 km/t på 2,85 sekunder.
Nærmest fulgte Alpine 110 Légende GT, Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae og Aston Martin Valhalla.
Hva sier du til disse linjene?
Den fjerde skjønnhetsprisen deles ut til biler på nivået over selv superbiler, nemlig hyperbiler. Også disse må være produsert i en serie.
Valget falt på Peugeot 9X8, en ilter sak som ble presentert i juli i fjor, og som skal brukes i langdistanse-VM (WEC-serien).
Her fulgte McLaren 720S GT3X, Genty Automobile Akylone og Aston Martin Valkyrie Spider nærmest.
Til slutt tar vi med de 10 siste vinnerne av årets vakreste bil i regi av Festival Automobile International, som normalt stemmes fram av de som fysisk besøker bilutstillingen.