HjemElbilerBer ladebransjen rydder opp i pris-jungelen

Ber ladebransjen rydder opp i pris-jungelen

En ny undersøkelse viser at tre av fire som lader opp elbilen sliter med å sammenligne priser.

Når du skal fylle bensin eller diesel er det ganske så enkelt å vite hva det faktisk koster. Det er bare å ta en titt på pumpen, så står liter-prisen der.

- Annonse -

Fullt så oversiktlig er det ikke om du skal hurtiglade en elbil.

‒ I det du kobler til hurtigladeren aner du ikke hva prisen blir. Dette må bli enklere for forbrukerne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Norstat har på oppdrag for NAF gjennomført en undersøkelse hvor de har spurt elbilistene om hurtiglading og priser, og hele 67 prosent sier at de sliter med å sammenlikne priser for hurtiglading.

Medlemsorganisasjonen ber nok en gang bransjen rydde opp i det som er en jungel av ulike prismodeller.

- Annonse -

‒ Prisinformasjonen må bli bedre, i tillegg mener vi at det må bli slutt på minutt-pris, sier Sødal.

‒ Det er håpløst å måtte betale for hvor lenge du står og lader framfor hvor mye strøm du faktisk får på batteriet. Kilowatt-timer er det nye litersmålet.

I likhet med bensin- og dieselbiler har også elbiler en drivstofftank, men forskjellen er at dette er lagringskapasiteten på batteriet. Dagens elbiler kommer gjerne med batterier på mellom 50 og 100 kWh, noe som viser hvor mye strøm batteriet kan lagre.

Forbruket blir deretter oppgitt per 100 kilometer, som for eksempel 20 kWh/100 km. Et fulladet batteri på 60 kWh ville dermed holdt i 300 kilometer.

- Annonse -

Men når bilen hurtiglades er det ikke sikkert at det bare er antall kWh du betaler for, for noen tar minuttpris, noe tar en kombinasjon av minutt og kWh, mens andre kun tar betalt for strømmen som fylles.

Ulike prismodeller gjør det vanskeligere å sammenligne priser, og på toppen er det ganske uvanlig at ladestasjonene oppgir prisen. Ofte må du inn på operatørens app for å finne denne.

‒ Elbiler lader forskjellig. Ikke alle kan ta imot like mye strøm per minutt. Det er også forskjell på hvor mye strøm du får på begynnelsen av en lading og hvor mye som overføres når batteriet begynner å fylles opp, sier Sødal.

‒ Det er for mye å sette seg inn for oss forbrukere, og bransjen har mye å gå på for å gjøre dette enklere.

Men det er ikke den eneste utfordringen.

For det er også flere modeller når det kommer til betalingen, for dette gjøres både via apper og andre metoder.

Undersøkelsen viser at 47 prosent av elbilistene har problemer med å bruke alle appene og betale for lading. NAF sier at prisene ofte kan variere voldsomt alt ettersom du starter ladingen med SMS, app eller brikke.

‒ De fleste elbilister må registrere seg på en rekke ulike tjenester for å kunne lade på langtur. Det er tungvint, men heldigvis noe du må gjøre en gang. I hvert fall fram til kortet du har lagt inn går ut på dato, sier Sødal.

‒ Framtiden må bli enklere både for betaling og prisoversikt, mener NAF-rådgiveren.

Konkurransetilsynet følger også på hva bransjen foretar seg, og skal se på hvilke hindringer det er i markedet for nyetableringer. For eksempel kan det å måtte installere en app for å bruke hurtigladere være en konkurransevridning.

– En forutsetning for velfungerende konkurranse i markedet for hurtig- og lynlading er at elbilistene kan orientere seg om priser og tilbud, og enkelt ha muligheten til å bytte ladeoperatør, sa seniorrådgiver Ingvild Nordtveit hos Konkurransetilsynet i forrige uke.

At ladebransjen har en utfordring kommer klart fram i undersøkelsen til Norstat, for kun et lite fåtall mente at dagens system er godt.

Slik svarte de på de to spørsmålene:

Vanskelig å sammenligne pris på lading – Hvor enig eller uenig er du i at følgende utgjør et problem når du hurtiglader elbilen?

Helt enig             39 %

Delvis enig          28 %

Nøytral                23 %

Delvis uenig       6 %

Helt uenig           5 %

Installere apper og betaling for lading – Hvor enig eller uenig er du i at følgende utgjør et problem når du hurtiglader elbilen?

Helt enig             17 %

Delvis enig          30 %

Nøytral                25 %

Delvis uenig       15 %

Helt uenig           12 %

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her